هدف از شیب بندی ساختمان چیست؟

نوشته شده در 16 بهمن 1401
هدف از شیب بندی ساختمان چیست؟

زمانی که باران یا برف می بارد عده‌ای از افراد نگران این هستند که اگر در یک موقعیت مناسب این آب خارج نگردد منجر به بروز رطوبت برای ساختمان می گردد و در نهایت یکسری خسارت هایی را به بار خواهد آورد بنابراین بهترین راه حل استفاده از روش شیب بندی ساختمان می باشد. با استفاده از این روش افراد تا حد زیادی می توانند از بروز این گونه حوادث پیشگیری کنند، بنابراین از مواردی که با استفاده از آن می توان به شیب بندی ساختمان پرداخت استفاده از ورق است.

به طور کلی شیب بندی در شمار موضوعات مهمی قرار دارد که بایستی حتما در زمان طراحی ساختمان آن را مد نظر داشته باشند. با استفاده از روش شیب بندی معمولاً می توانند آبی که بر روی پشت بام و یا محوطه جمع شده است به سمت خارج هدایت کنند. برای اماکن گوناگونی از روش شیب بندی به منظور خروج آب از آن نواحی استفاده می کنند به عنوان مثال در ساختن پیاده رو، محوطه و ساختمان می توان از روش شیب بندی ساختمان کمک گرفت.

در این مقاله تلاش می‌ کنیم تا در رابطه با شیب بندی ساختمان و هدف اصلی از ایجاد آن صحبت کنیم به همین خاطر بهتر است تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

همچنین بخوانید : باز کردن درب ضد سرقت بدون کلید

معرفی شیب بندی ساختمان به عنوان یک راهکار عالی

امروزه شیب بندی از جمله راهکارهای بسیار ضروری به نظر می آید که در زمان طراحی ساختمان می توان آن را مطرح نمود. کاربرد اصلی شیب بندی به منظور راهنمایی آب به سمت یک بخش خروجی می باشد. معمولاً افرادی که در کار ساختمان و یا ساختن محوطه و پیاده‌روها هستند سعی می‌ کنند بر اساس استانداردها به شیب بندی این اماکن بپردازند تا در آینده در صورت تجمع آب در این اماکن مشکلی برای ساختمان و سایر نواحی ایجاد نشود. برخی از شیب بندی ها به صورت کوچک است به عنوان مثال شیب بندی سرویس بهداشتی، شیب بندی پشت بام، شیب بندی آشپزخانه و غیره از این موارد می باشد.

به طور کلی زمانی که آب در حرکت است این حرکت آب باید به گونه‌ای باشد که بتواند در مسیر خود بدون وجود مانع حرکت کند و از محل مورد نظر خارج گردد. غالباً سطوح هر قسمتی از ساختمان ها که ممکن است آب در آن قسمت تجمع داشته باشد بایستی شیب بندی گردد تا آب جمع شده در آن نواحی به راحتی خارج گردد و هیچگونه رطوبتی را به دنبال نداشته باشد. در واقع شیب بندی یکی از بهترین راهکار هایی است که می توان آن را جهت افزایش ایمنی ساختمان ها و ساکنان آن به کار برد.

هدف اصلی از ایجاد شیب بندی در ساختمان ها

توجه داشته باشید هدف اصلی از ایجاد شیب بندی برای ساختمان خروج آب از سطوح مختلف می باشد. به طور معمول شیب بندی ساختمان تنها منحصر به پشت بام نیست بلکه برای محیط های گوناگون معمولاً از روش شیب بندی به منظور خارج کردن آب استفاده می کنند. همانطور که شما هم می دانید در پشت بام باید حتماً شیب بندی انجام شود تا آبی که بر اثر برف و باران و غیره در آن قسمت جمع می شوند به راحتی با وجود شیب بندی از آن قسمت تخلیه گردد، لذا این شیب بندی پشت بام بایستی طوری انجام شود که در زمان حرکت آب در مسیر اصلی اختلال وجود نداشته باشد بنابراین به راحتی می توان با استفاده از روش شیب بندی ساختمان به تخلیه آب جمم شده در آن قسمت پرداخت.

یکی از نکات حائز اهمیت در رابطه با شیب بندی ساختمان می تواند این باشد که به طور معمول از این روش برای محیط های بیرونی هم می توان استفاده کرد همانگونه که پیش از این هم اشاره شد برای ساخت محوطه و پیاده رو و مواردی از این قبیل می توان از روش شیب بندی کمک گرفت؛ البته باید بدانید که شیب بندی تنها مختص محیط های بیرونی نیست بلکه باید برای سایت های داخلی همچون سرویس بهداشتی، حمام آشپزخانه و غیره از این قابلیت استفاده نمود.

بهتر است بدانید پس از اینکه پشت بام ساختمان مشخص شد باید مسیر آب رو در سطح بام معین گردد. به منظور راهنمایی مسیر آب بر سر ناودان معمولاً کف خواب قرار می دهند. کف خواب برای اینکه جریان حرکت آب به درستی پیش برود و مسیرش بسته نشود مورد استفاده قرار می گیرد. کف خواب ها به گونه ای هستند که تا حد امکان اجازه نمی دهد هیچ گونه مانعی در مسیر حرکت آب قرار داشته باشد و آب بتواند به سمت خروجی حرکت کند. به طور معمول کف خواب یا کفشور در محیط های خارجی همچون پارکینگ، حیاط و یا بام مورد استفاده قرار می گیرد چدنی و یا ورق گالوانیزه می باشد اما کفشور های مورد استفاده در محیط های درونی دارای جنس پلاستیکی می باشند.

هدف اصلی از ایجاد شیب بندی در ساختمان ها

همچنین بخوانید : روش های پیشگیری از سرقت منازل و ساختمان ها

آشنایی با انواع شیب بندی ساختمان

در نظر داشته باشید که شیب بندی ساختمان یکی از بهترین راه حل ها به منظور خروج آب به قسمت دیگری است که نیازمند پیروی از یکسری قوانین خاصی می‌باشد بنابراین می‌توان بیان کرد که این روش دارای انواع متعددی است. به طور کلی شیب بندی که برای پشت بام انجام می شود با شیب بندی کف حیاط بسیار متفاوت می باشد در اینجا می خواهیم به بیان انواع شیب بندی ساختمان ها بپردازیم.

- به طور معمول برای کف پارکینگ و همچنین سطح حیاط نیز از روش شیب بندی استفاده می کنند. در حقیقت در برخی سطوح ها نیاز به شیب بندی برای پارکینگ و حیاط لازم نیست از شیب با درصد بالا استفاده کنید. شما می توانید به منظور انجام این روش موزاییک هایی و یا هر چیز دیگری که قرار است سطح حیاط یا پارکینگ را با آن‌ها بپوشانید در سطح تراز نمایید و سپس با استفاده از شمشه و یا تراز شیب را به قسمت آبرو و خروجی هدایت کنید. اکنون می‌توانید سیمان کاری های لازم را انجام داده و با استفاده از ایزوگام برای عایق کاری و در نهایت به چیدن موزاییک ها بپردازید.

یکی دیگر از انواع شیب بندی ها در میان طبقات ساختمان اتفاق می افتد. این نوع شیب بندی که تا حدودی شباهت به شیب بندی پشت بام دارد اما به جای به کارگیری پوکه معدنی توصیه می کنیم پوکه معدنی نخودی را مورد استفاده قرار دهید که دارای سایز کوچکتری است. زمانی که کف طبقات نیاز به شستشو دارند با خیال راحت می توانید آن ها را تمیز کنید و بشویید زیرا از طریق انجام شیب بندی صحیح آب هایی که در کف طبقات قرار گرفته است به سمت آبرو حرکت کرده و از کف طبقات خارج می گردد.

آشنایی با انواع شیب بندی ساختمان

حتما بخوانید : نحوه نصب درب حیاط

- افرادی که کار شیب بندی پشت بام را انجام می دهند می دانند که این کار بسیار سخت است چرا که بخش گسترده‌ای از ساختمان باید شیب بندی گردد، به همین خاطر نیاز به توجه بسیار بالایی دارد در انجام شیب بندی پشت بام شیب بایستی طوری باشد که همه آب جمع شده در پشت بام از نقاط مشخص شده به سوی آب روها هدایت شوند. به طورکلی آب رو و ناودان بایستی به گونه‌ای قرار بگیرد که کمترین فاصله را با سایر ناودان ها داشته باشد. در زمان ایجاد شیب بندی و قرار دادن ناودان ها افرادی که این کار را انجام می دهند حتماً می دانند که ناودانی ها را باید طوری قرار داد که به عنوان هیچگونه مانعی برای طبقات نباشد.

برخی از مناطقی که به عنوان مناطق معتدل شناخته می شود و بارش باران در آنجا بسیار زیاد است به طور معمول سقف خانه های خود را شیروانی می سازند از این طریق آب باران در پشت بام جمع نمی شود و به محض برخورد با سقف شیروانی به سمت پایین هدایت می شود، اما ساختمان هایی که سقف آن ها صاف است نیاز به یکی از انواع شیب بندی ها دارند به عنوان مثال در صورتی که شیب از قسمت کناره های بام به قسمت میانی ساختمان مشخص شده باشد بنابراین سوراخ مربوط به ناودانی درست در وسط ساختمان واقع می شود اما در صورتی که شیب در کناره های بام قرار گرفته باشد ناودانی های مورد استفاده می تواند در گوشه های ساختمان واقع شود. غالباً به منظور انجام شیب بندی بام می توان از موادی به نام پوکه معدنی استفاده نمود.

- یکی از شیب بندی های بسیار مهم که حتما باید انجام شود و این اصرار به خاطر وجود مصرف زیاد آب در این قسمت است شیب بندی برای سرویس های بهداشتی می باشد. به طور کلی شیب بندی سرویس بهداشتی بایستی حتماً در قسمت کفشور ها انجام شود بنابراین می‌توان نتیجه گرفت شیب بندی با توجه به اینکه کفشور در وسط حمام قرار گرفته است شیب بندی سرویس بهداشتی نیز در وسط حمام واقع می شود.

به طور کلی حمام هایی که وسیع هستند معمولاً شیب بندی از طریق به کارگیری شمشه به سمت کفشور انجام می‌ شود اما حمام هایی که دارای مساحت بسیار کمی است معمولاً فرایند شیب بندی از طریق کم یا زیاد کردن ملات قبل از قرار دادن سرامیک ها صورت می گیرد.

توالت ها به عنوان یکی از سرویس های بهداشتی حتما نیاز به شیب بندی دارند که به طور معمول در این بخش کاسه توالت از دیگر بخش ها پایین تر واقع شده و به گونه ای طراحی می شود که بتواند همه آب موجود داخل سرویس بهداشتی را خالی نماید.

نکات مهم در شیب بندی ساختمان

امروزه یکی از مهمترین نکاتی که در زمان شیب بندی ساختمان ها باید به آن توجه داشته باشید میزان تاثیر عوامل محیطی بر طراحی این روش می باشد. افرادی که کار شیب بندی را انجام می‌ دهند بایستی بدانند در مناطق گوناگون شیب بندی فرق می کند به عنوان مثال شیب بندی که معمولاً برای ساختمان هایی در مناطق گرمسیر انجام می شود با شیب بندی در مناطق سردسیر بسیار متفاوت است. در واقع در مناطقی که سردسیر است و امکان دارد که آبرو ها یخ بزند به منظور پیشگیری از این کار طراحی را بگونه ای انجام می دهند که مشکلی ایجاد نگردد. در مناطق سردسیر عمدتاً شیب ها را به گونه ای طراحی می کنند که ناودان‌ها روبروی نور خورشید قرار گیرد و با انجام این کار تا حد زیادی از مشکلات پیش رو جلوگیری کرده‌اند.

همانطور که می دانید خروج آب از یک منطقه نیازمند به یک مسیری است که در آن بتواند حرکت کند و از یک محل خارج گردد بنابراین برای مناطق مسکونی و سایر اماکن نیاز به شیب بندی بیش از پیش احساس می شود بنابراین باید درصد شیب را بگونه‌ای تعیین کنند که به راحتی بتواند از مسیرهای مختلف به سمت ناودانی ها حرکت کنند و به محل خروجی دست پیدا کنند. در صورتی که برای هر یک از اماکن مختلف درصد شیب به طور صحیح تعیین نشود ممکن است در عملکرد آن مشکل ایجاد شود پس توصیه می کنیم برای انجام فرآیند شیب بندی ساختمان و بخش های مختلف آن از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید. این کار به شما در عدم اتلاف زمان و هزینه کمک شایانی می کند و اجازه نمی دهد تا هزینه های جانبی دیگری را جهت فرایند شیب بندی نادرست پرداخت کنید.

هرگاه در محلی که زندگی می کنید بارندگی رخ می دهد و یا قصد شستشوی آنجا را دارید در صورتی که برای خروج آب از آن محل تلاش نکنید امکان ایجاد رطوبت بسیار افزایش پیدا می کند، بنابراین هر چقدر فرایند خروج آب به سمت خروجی ها دیرتر صورت بگیرد لذا آب جمع شده در آن محل زمان کمتری را می برد تا به سقف یا کف ساختمان نفوذ پیدا کند بنابراین در زمان بروز این مسائل باید به سرعت فرآیند زهکشی را انجام دهید.

یکی از نکات بسیار مهم در زمان کف سازی محل مورد نظر انجام فرآیند شیب بندی با استفاده از استاندارد های لازم می باشد. به طور کلی باید این شیوه به صورت کاملا اصولی انجام شود بنابراین قبل از اینکه فرایند قیرگونی و ایزوگام را انجام دهید ضروری ترین کار شیب بندی پشت بام به شکل کاملا اصولی و صحیح می باشد. اگر می خواهید در انجام این کار سرعت و مرغوبیت کار را تجربه کنید باید از افرادی کمک بگیرید که دارای دانش کافی و تجارب زیاد در این زمینه هستند.

نکات مهم در شیب بندی ساختمان

بهتر هست بخوانید:  اجزا درب ضد سرقت

سخن پایانی در شیب بندی ساختمان

امروزه انجام فرایند شیب بندی برای تمامی ساختمان ها، فضاهای درونی ساختمان و فضای خارجی همچون پارکینگ، حیاط و غیره بسیار مهم به نظر می آید؛ زیرا اگر شیب بندی انجام نشود هر آن امکان دارد رطوبتی که به خاطر آب موجود در این قسمت ها ایجاد شده است خسارت های زیادی را برای این نواحی به وجود آورد و احتمال دارد برای شما جهت تعمیر این اماکن هزینه‌هایی را به بار آورد.

به طور کلی در رابطه با شیب بندی ساختمان می توان گفت این روش بسیار کارآمد بوده و از سوی تعداد افراد زیادی این کار انجام می‌شود. توجه داشته باشید حتی در زمان های گذشته با توجه به خانه هایی که می ساختند روش شیب بندی خاصی را به کار می گرفتند. در برخی از خانه های قدیمی که به حالت گنبدی هستند مشاهده می شود در گوشه های خانه ناودانی هایی را قرار می‌ دهند که خیلی خوب آب را به سمت بیرون خارج می کنند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت شیب بندی تنها مختص ساختمان ها و سطوح صاف نیست بلکه از گذشته تاکنون برای تمامی خانه ها و سایر اماکن سرپوشیده سعی کرده‌اند به نوبه خود از شیب بندی استفاده نمایند اما امروزه شیب بندی به حالت مدرن‌تری انجام می شود و نیازمند دقت بسیار زیادی می باشد.

جستجو
ویجت‌ها
آخرین مقالات
نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp