درب Hdf چیست و چه ویژگی های دارد؟

نوشته شده در 22 اسفند 1401
درب Hdf چیست و چه ویژگی های دارد؟

یکی از درب هایی که با چوب مهندسی، ساخته شده است، درب hdfمی باشد. استفاده از، چوب های مهندسی، در این دوره بسیار رایج است. این چوب ها از مشتقات چوب می آیند و در انواع مختلفی همچونhdf,mdf و... قابل استفاده است. هر نوع از این کامپوزیت های مهندسی شده با راه کار های مختلفی تولید می شوند، به همین دلیل ویژگی های متفاوتی هم دارند. از انواع مختلف این کامپوزیت ها و روکش های مصنوعی بدست آمده از آن، برای ساخت درب کف، انواع کمد مورد استفاده قرار می گیرند. نکته ی جالب این است که درب های Hdf، قیمت مناسب است و این ویژگی باعث می شود تا تقاضا برای آن زیادتر باشد.

 

Hdf در واقع مخفف‌ است high_dendity_fiberboard

که تخت فیبر با چگالی بالا معنی آن می باشد.، چگالی این نوع چوب، از 750 تا 930 کیلوگرم بر متر مربع می باشد. Hdf، از خرده های ترکیب چوب و پیش آغشته ها بدست می آید.

Hdf دارای چه ویژگی هایی است؟

محصول Hdf حاوی ترکیب ساخت یکنواخت در تمام جهاتی که دارای چگالی بالا است، دارد. نسبت به mdf نیز دانسیته بالاتری دارد. ضخامت ورق های Hdf، بین سه تا هشت میلی متر می باشد. از این رو نمی توان، از آن برای روکوب یا قرنیز استفاده کرد. برای ساخت Hdf از ضایعات خاک اره و چوب استفاده میشود به همین دلیل، می توان این محصول را دوستدار محیط زیست عنوان کرد. برخی از کارخانه در ترکیب ساخت Hdf از فرمالدئید استفاده می کنند که ممکن است از خود گاز سمی ترشح کند. در برابر گرما، منقبض یا منبسط نمی شود، و از نظر ابعادی ثابت باقی می ماند. Hdf در مقایسه با  تخته و چوب سه لا قیمت مناسب تر است.

کاربرد چوب Hdf

 یکی از کاربرد های Hdf، به کارگیری رویه درب ،مخصوصا درب های ضد سرقت است.Hdf در مقابل سایش و ضربه ،از مقاومت بالایی دارد.در مکان هایی که تردد بیشتر است، این نوع درب، انتخاب مناسبی است.

استفاده از Hdf در کابینت آشپزخانه

برای ساخت کابینت او دی اف همانند ام دی گزینه مطلوبی است. زمانی که در قسمت رویی آن روکش مناسبی قرار بگیرد، به طوری که کاملا پوشیده می شود، و در برابر رطوبت و گرما، مقاومت بالایی دارد. Hdf در انواع مختلفی همچون مات، براق، شیشه ای و روکش های لمینت در دسترس است تا متقاضیان بر اساس تمایل خود ار آن بهره ببرند.

استفاده از Hdf برای ساخت کمد

این نوع چوب برای ساخت انواع درب های کرکره ای، قفسه، چارچوب، کشو و کمد های دیواری مناسب است. و طبق تنوع بالای رنگ و طرح، متقاضیان می توانند انتخاب های متعددی داشته باشند، همچنین استفاده از آینه بر روی درب می تواند کمک کند تا فضای اتاق بزرگتر به نظر بیننده بیاید.

استفاده از Hdf برای ساخت کمد

همچنین بخوانید :  درب ضد حریق

استفاده از Hdf برای پنل دیوار

به عنوان پنل دیواری می توانیم که از چوب های Hdf روکش دار و شیار دار استفاده بنماییم.  همچنین می توان برای جدا کردن دو بخش اتاق، به عنوان یک پارتیشن از Hdf استفاده کرد. به دلیل که، Hdf عایق صوتی خیلی خوبی است،برای دیواره های سینما های خانگی و اتاق موسیقی نیز قابل استفاده است.

درب HDF ملامینه چیست؟

این نوع درب، یکی از پر طرفدار ترین نوع درب های، ساختمان است. که اکثرا برای ساختمان های شرکتی و البته مسکونی که ظاهر آن اهمیت بسیاری دارد قابل استفاده است تخته فیبر Hdf، متریال اصلی این نوع درب ها است که طبق روش خاصی تولید میشود. در این مقاله به طور کامل به ویژگی ها، مزایا و طریقه ساخت درب Hdf خواهیم پرداخت.

نحوه ساخت Hdf

طریقه ساختن در های Hdf کاملا همانند ساخت در های ام دی اف ،ال دی اف و سایر فرآیند های چوبی است. با فرق این که میزان فشار تولید ورق های Hdf ملامینه،و میزان فیبر و چسب این نوع چوب نسبی به سایر چوب های ذکر شده، بیشتر می باشد. دلیل آن هم، بالا بودن چگالی تخته فیبر های حاصل از آن می باشد. به علاوه این، ضمن ایجاد مقاومت بیشتر درب های Hdf، میزان سطح سازی و ماشین کاری را نیز افزایش می دهند. به طوری که در مرحله رنگ آمیزی و روکش، از مواد بیشتری مصرف می شود.

چوب Hdf، چه مزایای دارد؟

از مزیت های مهم درهای Hdf ملامینه مقاومت بالا در برابر رطوبت می باشد. و به همین دلیل امروزه، درب ساختمان های مسکونی زیادی، مخصوصا درب سرویس بهداشتی و حمام ها از نوع Hdf انتخاب می شود. همچنین،مقاومت در برابر فشار، خط خوردگی و ترک خوردگی نیز از مزایای این نوع چوب است. این درب ها در برابر عواملی همچون بخار، آب، رطوبت زیاد، و ورقه ورقه شدن، مقاومت بسیاری دارد. مقاومت در برابر حرارت تا حداکثر دمای 180 درجه مزیت دیگر Hdf است. به دلیل اینکه ،از چسب رزین فنولیک در ساخت چوب Hdf استفاده می شود،به همین دلیل،درب هایی که ساخت آن ها از Hdf است در مقابل جریان الکتریسته مقاومت بسیاری دارند. به طوری که ضمن وجود چسب رزین ملامین در Hdf، در برابر بعضی از اسید ها مقاوم است.از جاییکه مقاوم بودن درب های ساختمانی مهم ترین گزینه یک درب ایمن ومرغوب  می باشد به همین دلیل درب های Hdf کاملا می تواند، نگرانی شما در این مورد را از بین ببرد. با قاطیعت می توان گفت، درب های hdf ، از میان انواع درب ها، حرف اول را می زند.

انواع مختلف دربHDF، از لحاظ رنگ و طرح

درب های Hdf ملامینه، جز درب هایی است که در آن تنوع رنگ و طرح بسیار است، متقاضیان می توانند با خیال راحت، سلیقه دکوراسیون و طرح داخل منازل خود را بر گزینند. لازم است بدانید کا برخی از شرکت ها، ضمن رنگ آمیزی درب های hdf   تنها از یک لایه ی رنگ استفاده می کنند. نا گفته نماند که قطعا هر چقدر، لایه رنگ درب بیشتر باشد، درب Hdf ظاهری زیباتر و چگالی بالاتری دارد.

انواع مختلف دربHDF، از لحاظ رنگ و طرح

همچنین بخوانید : مدل های آرام بند

بهترین رویه برای درب Hdf چیست؟

در های Hdf در مدل های متفاوتی تولید می شود . می توانیم بگوییم بهترین  و رایج ترین رویه ورق ملامینه می باشد. ضخیم بودن این نوع ورق، 3 میلی متر است،و به دلیل مقاومت در برابر رطوبت ،بیشتر برای درب سرویس بهداشتی و درب حمام قرار میگیرد. همچنین ورق های 6میلی متری هم موجود است که برای ساخت درب های ساختمان که مقاومت زیادی نیاز دارند با کار می رود.

آیا درب های Hdf ضد آب اند؟

ضمن اینکه، ذرات تشکیل دهنده Hdf از تراکم زیادی برخوردار است؛ می توان گفت مقاوم بودن این نوع درب ها نسبت به درب های ام دی اف بیشتر است، ولی با این حال هم نمی توان گفت که Hdf کاملا ضد آب است. به همین دلیل از این نوع درب، برای مصارف خارجی مانند ساخت درب های فضای باز استفاده نمی شود .ولی هر چقدر کیفیت متریال و روکش ملامینه بیشتر باشد، استحکام و مقاومت آن نیز بالاتر است. در مقایسه با ام دی اف،فشرده تر و نسبتا متراکم تر و نازک تر است. همان گونه که از نامش هم مشخص است Hdf بسیار متراکم است و آن را خیلی نازک تر می کند. همچنین  گزینه مناسبی  برای جایگزین درب های مات می باشد. درب های Hdf کاملا مقردن به صرفه تر از دیگر چوب ها می باشد.

درب های Hdf چند نوع است؟

درهای Hdf انواع متفاوت و متنوعی دارد که از هر نوع در مکان مخصوص و ویژه ای استفاده می شود. چند نمونه از این نوع درب ها عبارت است از.

درب Hdf تمام چوب

 این نوع درب، به طورکامل از چوب درست شده است،و در بین آن هیچ فضای خالی وجود ندارد و به همین دلیل ،وزن بالایی دارند. و از لحاظ کیفیت و قیمت بسیار بهتر می باشند.

چوب Hdf روکشی

در این درب ها برعکس درب های قبلی فضای خالی موجود می باشد و حالت چارچوب دارد. که روکش های Hdf را روی آن قرار می دهد. در این فضای خالی ضمن استحکام بالاتر و بیشتر شبکه بندی تشکیل داده است. و آن را به حالت لانه ی زنبور در می آورند. امکان دارد جنس این شبکه ها مقوا و یا چوب باشد. این نوع درب ها سنگینی زیادی ندارند و در مقایسه با درب قبلی ، استحکام کمتری دارد. لازم به ذکر است که بدانید بعضی از تولید کنندگان ضمن پر کردن آن ها از یونولیت و یا پشم سنگ استفاده می کنند. در این نوع درب، با این پوشاننده می توان عایق مناسبی ، برای گرما، سرما و حتی سرو صدا باشد.

درب Hdf درکو

برای خرید این درب ها باید دقت کرد چراکه درب های منازل ، حساس است و خرید آن اندکی مشکل است. خرید درب های Hdf برای منزل باید طوری باشد که در حین زیبایی ،مقاومت زیادی هم داشته باشد. نکته مهم که در خرید درب Hdf باید به آن دقت شود این است که شما برای درب حمام و دست شویی باید از درب هایی که کاملا ار این نوع چوب ساخته شده اند استفاده نمایید. زیرا درب های کشویی آب را جذب می کنند و پس از گذشت مدتی به مرور پوسیده می شود. درب های روکش دار به دلیل وزن کم آن، معمولا برای درب اتاق خواب قابل استفاده است؛ دلیل استفاده زیاد برای باز و بسته شدن درب است که در صورتی که وزن درب زیاد باشد ،شما را خسته می کند.

درب Hdf برای حمام

درب hdf  به علت رنگ پذیری و جذب پایین گزینه ی مناسبی برای درب ضد آب ساختمان می تواند باشد. چنانچه بر روی آن از لایه روکش pvcبا چسب وکیوم نیز استفاده شود، پایین ترین جذب و بالاترین استقامت را در مقابل آب خواهد داشت.

درب hdf برای ورودی ساختمان

درب hdf  در صورتی که از ورق رویه Hdf ،ضخامت مناسبی تشکیل شود، برای درب ورودی ساختمان مقاوم و مناسب خواهد بود.

چند نوع درب Hdf عبارت است از

درب  hdf میلانو

درب  hdfمادرید

دربhdf  چهار قاب

درب hdf  دوقاب

درب های Hdf از درب های قدیمی است که 40 سال از استفاده آن درب ها می گذرد و در طرح های درب اتاق، دو قاب، سه و چهار قاب،میلانو وبرگاما است که در ورودی درب و درب های داخلی کاملا کاربردی است. زمانی که تمایل دارید تمام درب های ساختمان شما، هماهنگ و یک شکل باشد چنانچه درب سرویس بهداشتی با درب های اتاق هیچ تضادی نداشته باشد می توانید از این نوع درب، استفاده کنید و ناحیه داخل سرویس را از رویه abs استفاده کنید.

چند نوع درب Hdf عبارت است از

همچنین بخوانید : مزایای مصالح پیش ساخته ساختمانی چیست؟

چند مورد از ویژگی های درب های Hdf

درب های Hdf را می توان سفارشی و در ابعاد مختلف ساخت. طراحی ساختار داخلی درب های اتاق نیز می تواند مجموعه درب از کلاف چوب روسی باشد که رویه آن با ورق Hdf پرس شده است .بر روی، این درب ها می توان انواع دستگیره و قفل را نصب نمود. به علاوه ی قابلیت نصب هر نوع چهارچوب یوپی وی سی و پی وی سی و چهارچوب های فلزی چوبی که برای ساخت کلاف داخلی، Hdf به کار می رود، باید به طور کامل از چوب روسی در اندازه های 3 در 5 سانتی متر باشد. شبکه بندی، در داخل درب های اتاقی از جنس لانه زنبوری و هانیکام است.

سخن پایانی

بنا بر مطالب ذکر شده پیشنهاد می شود اگر به دنبال درب با مقاومت در برابر رطوبت بالا و در عین حال قیمت مناسب هستید، درب های Hdf گزینه ی بسیار مناسبی برای شما است و شما می توانید استفاده های زیادی از این نوع چوب داشته باشید.

جستجو
ویجت‌ها
آخرین مقالات
نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp