مزایای مصالح پیش ساخته ساختمانی چیست؟

نوشته شده در 18 اسفند 1401
مزایای مصالح پیش ساخته ساختمانی چیست؟

در ساخت و ساز های امروزی و در امر ساختمان سازی استفاده کردن از مصالح پیش ساخته، ساختمانی بسیار رواج پیدا کرده است، به خصوص در ساخت و ساز ساختمان ها و پروژه های تجاری استفاده از مصالح پیش ساخته بسیار رونق گرفته است و بیشتر استفاده می شود. این مصالح دور از محل ساخت آماده می شوند و بعد از تکمیل روند ساخت به مکان مورد نظر انتقال داده خواهند شد. برای آشنایی با مصالح پیش ساخته و مزایای آن با ما همراه باشید.

مصالح ساختمانی چیست؟

به کلیه مواد و اقلامی که برای ساختمان سازی از آن ها استفاده می شود مصالح و مواد ساختمانی می گویند. بعضی از مصالح و مواد ساختمانی در کارخانجات ساخته می شوند و برخی  به صورت طبیعی به دست می آید. مصالح و‌مواد ساختمانی از شروع تا پایان ساخت کاربرد دارد که شامل سفت کاری و نازک کاری ساخت و ساز می شود. ازجمله مصالح ومواد ساختمانی می توان به آجر و سیمان، سنگ بتن، و مقاطع فولادی اشاره کرد که از پر کاربرد ترین مصالح و مواد ساختمانی می باشند.

از نظر جنس مصالح  ساختمانی به چند دسته تقسیم می شود؟

از نظر جنس مصالح مورد استفاده ساختمانی به دو دسته تقسیم می شود که شامل مرکب و ساده می باشند.

مصالح ساده

این مصالح از نوع مصالحی هستند که مستقیم  از دامان  طبیعت به دست می آیند .  اینگونه مصالح دارای مواد متشکل دهنده آن ها یکدست و یکسان می باشد. مثلاً اجر، گچ، ماسه در دسته مصالح ساختمانی قرار می گیرند.

مصالح مرکب

به مصالحی که از ترکیب چند ماده به دست می آیند مصالح و مواد ساختمانی مرکب گفته می شود که به طور مثال می توان به ایزوگام ، ملات، بانو... اشاره کرد.

مصالح پیش ساخته ساختمانی

همانطور که از نام این مصالح پیدا است ، این مصالح در خارج از محل ساخت و ساز مونتاژ می شود و در این نوع ساخت و ساز استفاده از روش های تهیه مصالح و ساختن به روش سنتی دیگر وجود ندارد. از آن جایی که این مصالح از پیش ساخته شده اند در زمان ساختمان سازی  نیز بسیار صرفه جویی خواهد شد. در استفاده از مصالح پیش ساخته هزینه نیز تا حدودی کاهش پیدا می کنند. همچنین مصالح پیش ساخته ساختمانی مزایای زیاد دیگری دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

انواع مصالح پیش ساخته ساختمانی

پنل از پیش ساخته گچی

یکی از انواع مصالح ساختمانی که برای ساخت ساختمان از آن استفاده می شود پنل گچی از پیش ساخته می باشد.پنل های گچی در ابعاد و ضخامت های متفاوتی موجود می باشد و با پرزهایی که روی هم دارند بر روی هم سوار می شوند و قابل استفاده می باشد.پنل های گچی از پیش ساخته کاملا از گچ ساخته می شوند و فرایند ساخت این پنل ها تا حدودی پیشرفته می باشند. مخلوط اولیه این پنل ها را که آب و گچ و مواد افزودنی دیگر می باشد را بین دو لایه کاغذی تخت فشار قرار می دهند و بعد اتمام فرایند آن ها را در محیط های آزاد قرار می دهند که خشک بشنوند و از پنل های گچی در ساختمان ها بدون استفاده از ملات استفاده میشود.

ساندویچ پنل

از ساندویچ پنل برای ساخت سقف مورد استفاده قرار می گیرد و این ساندویچ پنل ها ساخته شده  از یک هسته فوم عایق پلی اورتان و دو لایه ورق فلز گالوانیزه است و برای پوشش سقف های انبار، سالن های صنعتی و ساختمان های از پیش ساخته کاربرد دارد و با توجه به اسم ساندویچ پنل دیواری از این مصالح در دیوارها استفاده می شود . این پنل ها نیز ابعاد متفاوتی دارند و براساس نیاز مشتری در اختیار مشتری قرار می گیرد .از مزیت های ساندویچ پنل ها این است که استحکام بسیار خوبی در برابر ضربه دارند و سرعت اجرایی این پنل ها بسیار بالا می باشد. همچنین این ساندویچ پنل ها بسیار سبک هستند و در برابر آتش نیز مقاوم می باشند، از نظر قیمت نیز مقرون به صرفه می باشند.

گچبری های پیش ساخته

در ساختمان ها و در کار گچبری برای اینکه روند کار را سرعت ببخشند از گچ بری های از پیش ساخته استفاده می شود. برای ساخت این مصالح از فوم های فشرده شده، گچ ، پلی یورتان، پلی استایرن و برخی دیگر از محلول های شیمیایی استفاده می شود. بعد از اینکه این مصالح در کارخانه ها آماده شدند با استفاده از قطعات و چسب های مخصوصی که دارند در محل ساختمان نصب می شوند، ناگفته نماند که این چسب ها مقاومت و درصد چسبندگی بالایی دارند. امروزه گچ بری های زیادی وجود دارند که افراد می توانند با توجه به نیاز و مکان مورد نظر خود از آنها استفاده بکنند. در واقع سال های زیادی است که مردم از گچ بری استفاده می کنند و می توان برای دور ستون ها، اطراف اینه ها، تزیین دور تا دور سقف، اطراف و دور لوستر های و مواردی دیگر از گچ بری ها استفاده میشود. از مزیت های این نوع مصالح می توان به قابلیت ضد رطوبت، ضد کپک و ضد غبار بودن آنها اشاره کرد، همچنین طول عمر و ماندگاری بالایی دارند و در طرح های متنوعی موجود می‌باشند، نصب این گچ بری ها بسیار ساده می باشد و قیمت این مصالح نسبت به گچبری با دست مناسب تر می باشد.

گچبری های پیش ساخته

همچنین بخوانید : استاندارد ابعاد درب های ساختمان در بازار چقدر است؟

دیوار بتنی پیش ساخته

برای اینکه  مقاومت دیوار ها افزایش پیداکند از این این دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد. این دیوارها با توجه به نوع ساختمان که صنعتی باشد، یا مسکونی در کارخانه ها ساخته می شوند و در محل مورد نظر قرار می گیرند. وقتیکه در ساختمان های صنعتی از این دیوارها استفاده شود نیازی نمی باشد که از مصالح سبک استفاده شود ولی برعکس در ساخت ساختمان مسکونی بهتر است که از مصالح سبک تر استفاده بشود. این نوع بتنها را از ترکیب سیمان و سنگ ریزه و آب می سازند و در اندازه ها متفاوت موجود می باشند. از مزیت های دیوارهای بتنی می توان به مقاومت مکانیکی بالای آن ها و استحکام و طول عمر زیاد آن ها اشاره کرد. همچنین عایق خوبی در برابر حرارت وصوت می باشند و در برابر آتش سوزی مقاوم می باشند. همچنین نصب این دیوار ها بسیار آسان و راحت می باشد و بدون حضور نیروی متخصص قابل نصب می باشد.

پنل های تری دی

دیوار هایی که از هسته عایق پلی استایرن و مش تولید می شوند، پنل های تری دی نام دارند. مش و هسته به وسیله مفتول های فلزی به شکل خر پا به یکدیگر وصل می شوند و از طریق پاشیدن بتن برروی آن ها قطعه ای بسیار قوی از تلفیق بتن و شبکه فولادی به وجود می آید. از این نوع پنل ها می توان در دیوارهای غیر باربر و باربر و همچنین سقف ها استفاده نمود. از جمله مزایای این پنل ها مقاومت بسیار بالا در برابر زلزله، مقاومت در برابر آتش سوزی و عایق بودن در برابر صوت و حرارت، کاهش وزن ساختمان می باشد.

سقف کاذب کناف

این نوع سقف اغلب به مدل یک سازه گالوانیزه به صفحات روکش دار سیمانی و گچی تولید می شوند و به صورت بسیار گسترده ای در ساخت سقف های کاذب مورد استفاده قرار می گیرد. و کناف هم به صورت خشک مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای سقف کاذب کناف می توان به وزن سبک، عایق در برابر رطوبت و صوت، صرفه جویی در هزینه و مصالح، نصب سریع و آسان و باز یافت هفتاد و پنج درصد مصالح اشاره کرد.

مزایای مصالح از پیش ساخته ساختمانی چیست؟

استفاده کردن از مصالح  و مواد ساختمانی از پیش ساخته در کار ساختمان ساختن و صنعت ساخت و ساز به دلیل مزیت های بسیار زیاد روز به روز درحال گسترش می باشد .همچنین اکثر پیمان کاران به دنبال راهی برای کاهش زمان اجرای پروژه ها و افزایش کیفیت کار می باشند که استفاده از مصالح پیش ساخته ساختمانی بهترین گزینه می باشد و اولین انتخاب پیمان کاران برای استفاده در صنعت ساخت و ساز می باشد در اینجا یکسری از مزیت های مصالح پیش ساخته ساختمانی را برایتان شرح می دهیم.

اولین مزیت مصالح پیش ساخته ساختمانی امنیت بیشتر است

کار ساختمان سازی و یا هر نوع ساخت و سازی معمولا یک کار با خط آن بسیار زیاد می باشد. همین موضوع باعث شده است که پیمان کاران همواره به دنبال این باشند که ایمنی را در فرآیندهای خود افزایش بدهند. با استفاده و به کارگیری مصالح پیش ساخته در فرایند ساخت و ساز خطر بسیار کمتری متوجه افراد خواهد بود. به دلیل اینکه برای ساخت این مصالح در کارخانه ها کارگران در محیط های کنترل شده ای مشغول فعالیت می باشند. برای کارکردن در کارخانه، برای همه کارگران برنامه های شدید امنیتی برنامه ریزی شده است و همگی کار گرها موظف هستند که در زمانی که به کار مشغول می باشند از تجهیزات مناسب و ایمن استفاده کنند و به همین دلیل است که آلودگی های کارخانه ها بر روی کارگران تاثیر نمی گذارد. در کارخانه ها برنامه های سخت گیرانه تری وجود دارد که باعث محافظت کارگران از صدمات ناشی از کار می شود.

سازگاری با محیط زیست

کم شدن آلودگی زیست محیطی از مزایای دیگر استفاده از مصالح پیش ساخته، ساختمانی می باشد. استفاده کردن از مصالح ساختمانی به طور طبیعی باعث آلودگی در خاک و آب میشوند. بنابراین ساخت مصالح ساختمانی در محیط های کنترل شده و استفاده نکردن از روش های سنتی ساخت و ساز باعث کاهش آلودگی های زیستی می شود. به دلیل اینکه در کارخانه ها از مواد خشک بیشتر استفاده می شود از عوامل دیگر کاهش آلودگی محیط ساخت و ساز می باشد. در ساخت و ساز های سنتی درصد زیادی از مواد در هنگام اجرای کار هدر می رود و به دلیل ویژگی های شیمیایی که دارند با محیط زیست سازگار نمی باشند و به همین دلیل تبدیل بخشی از مصالح به زباله می تواند باعث زیان رساندن و اثرات منفی روی محیط زیست شود. اما نکته خوب استفاده از مصالح پیش ساخته ساختمانی این است که مواد که در ساخت مصالح اضافه باشد، قابل باز یافت می باشد و به دلیل اینکه این مواد در کارخانه وجود دارند به چرخه تولید بر می گردد ولی در روش های سنتی این مواد اضافه به صورت مستقیم تبدیل به زباله می شود.

سازگاری با محیط زیست

همچنین بخوانید : هدف از شیب بندی ساختمان چیست؟

صرفه جویی در زمان و سرعت بخشیدن ساخت و ساز

استفاده نمودن از مصالح پیش ساخته در ساخت و ساز به جای کار نمودن به روش سنتی تا حد خیلی زیادی می تواند از در مدت زمان کار صرفه جویی کند و استفاده کردن از مصالح پیش ساخته ساختمانی مدت زمان پروژه را حدوداً به نصف می رساند. کاهش مدت زمان به دلیل این است که می توان به صورت جدا همزمان چند بخش را ساخت. همچنین تغییر شرایط آب و هوا باعث توقف ساخت مصالح نمی شود و به محض اینکه مصالح پیش ساخته ساختمانی به محل پروژه منتقل شود قابلیت نصب دارد به همین دلیل شرکت های ساختمانی می توانند به طور همزمان ساخت چندین پروژه را به دست بگیرند و کسب و کار خود را رونق بدهند.

انعطاف پذیری

یکی دیگر از مزیت های مصالح از پیش ساخته ساختمانی این است که می توان خیلی راحت این مصالح را جا به جا کرد و در قسمت های مختلف ساختمان قرارداد. به همین دلیل تقاضا برای مواد اولیه کاهش پیدا می کند و این نوع مصالح در مدل های متنوع و ابعاد گوناگون ساخته می شوند. همچنین با استفاده از مصالح پیش ساخته دیگر خبری از سروصدا و مشکلات عبور و مرور کامیون ها نیست .

 انعطاف پذیری

همچنین بخوانید : جک درب پارکینگ

سخن پایانی

همانطور که گفته شد در این مقاله نتیجه می گیریم که استفاده از مصالح از پیش ساختمانی بسیار مفید و موثر می باشد و امروزه برای تسریع در روند کار این نوع مصالح بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، این روش استفاده از مصالح پیش ساخته ساختمانی یسیار جدید می باشد و از کیفیت بالایی نیز برخوردار می باشند. همچنین ایمنی استفاده از این نوع مصالح خیلی بیشتر می باشد نسبت به روش های قدیمی ساخت و ساز و روس سنتی. با استفاده از این نوع مصالح می توان در هزینه و زمان نیز صرفه جویی کرد. نکته حایز اهمیت این است که با استفاده از این مصالح دیگر خبری از سروصدا و رفت و آمد های کامیون نیست و اینگونه همسایه ها نیز شاکی نمی شوند.

جستجو
ویجت‌ها
آخرین مقالات
نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp