استاندارد ابعاد درب های ساختمان در بازار چقدر است؟

نوشته شده در 12 اسفند 1401
استاندارد ابعاد درب های ساختمان در بازار چقدر است؟

امروزه استاندارد ابعاد درب‌ های ساختمان در بازار در مجموعه های سازنده و تولید کننده این مدل درب‌ها ‌‌در حال تغییر می‌باشد چون که در این مجموعه های تولیدی محصولات و کالاهای متعدد با ابعاد و اندازه‌های گوناگون تولید و عرضه می‌شوند.

 با این وجود برخی مواقع شناخت از اندازه و ابعاد استاندارد برای درب ‌های ساختمانی برای اشخاص از اهمیت خاصی برخوردار است.آن هم هنگامی که مردم می‌خواهند ابزار و لوازم با اندازه‌ های کلان مثل مبلمان، یخچال ساید و … را از این داخل این درب‌ها ‌‌رد کنند.

همین طور برخی اوقات پیش آمده که اشخاص اقدام به عوض کردن درب ساختمانی خود کرده‌اند ‌‌که در این حالت انتخاب کردن و خرید نمودن یک درب خوب با ابعاد و اندازه استاندارد می‌تواند سبب ایجاد صرفه جویی در زمان و هزینه آن‌ها ‌‌گردد.

 

تشخیص استاندارد ابعاد درب ها

با توجه به اینکه در همه جای کشور خانه‌ها و محل های مسکونی در ابعاد مختلف و به مدل های متفاوتی درست می‌شوند، تشخیص دادن یک اندازه خوب و استاندارد برای درب ‌های خانه می‌تواند مقداری سخت و دشوار باشد.

به هر صورت اگر به دنبال عوض کردن درب ساختمان خود می‌باشید، مناسب است قبل از انتخاب کردن و خرید نمودن درب نو، اندازه‌ و ابعاد درب قبلی را بدانید.

یا اگر تمایل دارید در ساختمان خود یک درب دیگر قرار دهید ، بهتر است قبل از این که سفارش دهید و خرید کنید ، از یک کسی که در این زمینه تبحر دارد کمک و راهنمایی بگیرید.

با توجه به مطالب بیان شده، ما در این نوشته تصمیم داریم به بیان اندازه های استاندارد برای درب‌ های ساختمان در بازار و درب های ورودی و ... بپردازیم. بنابراین با ما تا پایان همراه باشید.

تشخیص استاندارد ابعاد درب ها

همچنین بخوانید : بهترین درب ضد سرقت چه ویژگی‌هایی دارد

انواع درب ‌های ساختمانی

درب‌های ساختمان در بازار با توجه به مدل کاربردی که در جاهای گوناگون دارند به شکل زیر دسته بندی می‌شوند:

درب‌ های داخل ساختمان: درب‌هایی ‌‌که برای قسمت داخلی ساختمان هستند شامل درب اتاق‌ ها، حمام و سرویس بهداشتی، همین طور درب اتاق خواب و …

درب‌ های بیرون ساختمان: درب‌هایی که برای قسمت خارجی ساختمان هستند مثل درب ورودی ساختمان، حیاط، پارکینگ و ….

بر این اساس هر یک از این درب‌‌ها ‌‌باید سایز و اندازه‌ های استاندارد داشته باشند تا استفاده کردن و رفت و آمد از این درب‌ها ‌‌برای افراد ساده‌تر ‌‌باشد.

درب ‌های ساختمانی ضد حریق: این درب‌‌ها ‌‌به شکلی تولید و درست می‌شوند که در مقابل آتش سوزی و حریق مستحکم و مقاوم هستند.

درب‌ های ضد سرقت: درب‌ های ضد سرقت به جهت جلوگیری از دزدی درست شده و در ساختمان‌‌ها ‌‌نصب و ایجاد می‌شوند. قیمت این نوع درب‌ها ‌‌عموما گران است و آن هم به دلیل متریال، جنس و کارایی است که دارند.

برای اینکه استفاده کردن و رفت و آمد از این مدل درب‌‌ها ‌‌در محل برای اشخاص راحت و آسان است، اندازه‌ها و سایز استانداردی برای هر یک از این درب‌ های ساختمان در بازار مشخص شده است که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

استاندارد های درب‌ های داخلی و خارجی ساختمان چگونه است؟

درب‌های داخل ساختمان و درب های بیرون ساختمان همانند بقیه قسمت‌ها و بخش‌های ساختمان در هنگام طراحی نیاز به دارا بودن یک سایز و اندازه استاندارد دارند؛ به دلیل این که چند سانت کوچک‌تر ‌‌یا بزرگ‌تر ‌‌بودن ابعاد آنها می‌توانند مشکلات فراوانی را ایجاد کنند.

برای هر یک از درب‌ های ساختمان در بازار از درب‌های داخل گرفته تا درب‌های بیرونی باید سایز و اندازه آنها مطابق با استانداردهایی باشد که در نظر گرفته شده است.

چنانچه که می‌دانید درب‌ ورودی منزل که به شکل درب نفر رو هم می‌باشد عموما از نوع تک لنگه یا از نوع درب یک و نیم لنگه یا حتی در برخی اوقات از درب دو لنگه درست می‌شوند که سایز و ابعاد آنها بر اساس مدل آن متغیر می‌باشد.

اگر که درب نفر رو در قسمت ورودی منزل به شکل تک لنگه یا به صورت یک و نیم لنگه نصب گردد، اندازه و سایز استاندارد برای آن به شکل جدول پایین در نظر گرفته خواهد ش. (البته باید این را هم گفت که درب‌  نفر رو در قسمت ورودی منزل که تک لنگه یا یک و نیم لنگه است عمدتا از نوع فلزی می‌باشد (

جدول استاندارد درب‌ های داخل و خارج ساختمان

عرض

ارتفاع

بازشو مفید درب

108 سانتیمتر

116 سانتیمتر

153 سانتیمتر

232 سانتیمتر 

232 سانتیمتر 

232 سانتیمتر 

88 سانتیمتر

96 سانتیمتر

137 سانتیمتر

همین طور برای درب‌ های نفر رو که به شکل دو لنگه هستند ، اندازه استاندارد به شکل جدول پایین است.

جدول اندازه استاندارد درب‌ نفر رو ورودی منزل

عرض

ارتفاع

بازشو مفید درب

200 سانتیمتر

256 سانتیمتر

356 سانتیمتر

232 سانتیمتر

232 سانتیمتر

232 سانتیمتر

118 سانتیمتر

245 سانتیمتر

295 سانتیمتر

درب ضد سرقت دارای چه ابعادی هستند؟

در زمان انتخاب کردن و خرید درب ضد سرقت برای محل های مسکونی یا ساختمان های اداری یکی از پراهمیت‌ترین ‌‌و ضروری‌ترین چیزهایی که باید به آن دقت کرد اندازه و سایز درب ضد سرقت می‌باشد.

درب‌ های ضد سرقت امکان دارد در دو مدل تک لنگه یا دو لنگه در داخل منازل نصب شوند؛ لذا سایز و اندازه‌های استاندارد برای هر یک از این‌ها ‌‌به شکل پایین است:

ابعاد درب ضد سرقت تک لنگه چگونه است؟

اندازه های استاندارد درب ضد سرقت که به صورت تک لنگه یا یک و نیم لنگه نصب می‌شوند عمدتا به صورت 204×97 سانت درست و نصب می‌شود و همین طور ساب فریم این نوع درب‌ها ‌‌باید با ارتفاع 216 و عرض 122 سانت باشد.

ابعاد درب ضد سرقت تک لنگه چگونه است؟

همچنین بخوانید : مزایای مصالح پیش ساخته ساختمانی چیست؟

استاندارد درب ضد سرقت دو لنگه چگونه است؟

درب‌ های ضد سرقت که به صورت دو لنگه هستند حداقل باید عرض آن‌ها ‌‌150 سانت باشد و اندازه کناره های آنها به شکل 80×40 میلیمتر مد نظر باشد که در بیشتر شدن مقاومت آنها نقش زیادی داشته باشد.

اندازه استاندارد درب ورودی ساختمان ؟

درب‌های قسمت ورودی منزل طبق نوع کاربرد و موقعیتی که قرار می‌گیرند دارای سایز و ابعاد متغیر می‌باشند.

سایز و اندازه استاندارد برای درب‌‌هایی ‌‌که در قسمت ورودی منزل می‌باشند و به درب حیاط معروف هستند بر اساس نوع به شکل پایین است:

  • چنانچه درب ورودی محل سکونت نفر رو و به شکل تک لنگه باشد، عرضی که برای آن استاندارد است می‌تواند از صدو ده تا صد و بیست سانت باشد.
  • در صورتی که درب نفر رو و به صورت دو لنگه نصب شود، عرض استاندارد این درب می‌تواند بین صدو بیست  تا دویست و بیست سانت باشد.
  • اگر درب ورودی محل سکونت از نوع درب های پارکینگی است سایز استاندارد این درب می‌تواند حداقل سیصد سانت در نظر گرفته شود.

استاندارد درب اتاق در ساختمان

در بین درب‌ های ساختمان در بازار، درب ‌های اتاق در منزل عموما درب‌‌هایی ‌‌هستند که ارتفاع  آن‌ها ‌‌دو متر و ده سانت در نظر گرفته می‌شود و به جهت جدا کردن و تفکیک بخش‌ها ‌‌و قسمت های داخلی خانه مورد استفاده است.

برای درب ‌های اتاقی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند معمولا مقدار و اندازه بازشدگی این درب‌ها ‌‌به شکل استاندارد هفتاد تا هشتاد و پنج سانت در نظر می‌گیرند.

درب‌ های اتاق در منازل عمدتا برای درب‌ حمام، سرویس بهداشتی و … نصب می‌شوند و بازشدگی این نوع درب‌‌ها ‌‌به شکل استاندارد بین شصت تا هفتاد و پنج سانت است.

ابعاد درب ضد حریق

در ابتدا باید یادآوری کرد که برای نصب درب ضد حریق در محل های مسکونی و اداری حتماً باید تأییدیه سازمان آتش نشانی را برای نصب کردن در محل مورد نظر دارا باشند.

بر اساس قوانین این درب‌ها ‌‌می‌توان بیان کرد که اندازه درب‌ ضد حریق به شکل پشت تا پشت چهارچوب تقریبا سایز 110×210 سانت یا 105×210 سانت است.

در صورتی که محل ‌های اداری و مسکونی برای نصب کردن درب ضد حریق از سازمان آتش نشانی مجوز و تأییدیه بگیرند، می‌توانند با سایز و اندازه‌های استانداردی که بیان شد اقدام به نصب درب‌ ضد حریق کنند.

همین طور سایز و اندازه ساب فریم برای درب‌ ضد حریق به شکل 111×211 سانت یا 106×211 سانت است.

با توجه به اینکه این احتمال هم است درب ‌های ضد حریق از مدل تک لنگه یا درب دو لنگه درست شود، پس می‌توان گفت:

اندازه استاندارد برای درب‌ ضد حریق که از جنس فلز باشد و به صورت تک لنگه 112×211 سانت و برای درب ‌های ضد حریقی که از جنس فلز هستند و دو لنگه مقداری بزرگتر از این خواهد بود. این درب‌ها ‌‌قیمت بیشتری نیز دارند و دلیل آن هم جنس، متریال و کاربردی است که این نوع درب‌ها ‌‌دارند.

ابعاد استاندارد درب ماشین رو

در بین درب‌ های ساختمان در بازار، درب های ماشین رو، به دربی گفته می‌شود که دو لنگه و یا تک لنگه پارکینگی هستند که عرض در مخصوص ورودی منزل نباید کمتر از دویست سانت باشد. به طور کلی درب حیاط، درب پارکینگ و یا درب زیلی را می‌توانیم در یک گروه قرار داد در واقع این مدل درب‌ها ‌‌به صورت دولنگه می‌باشد اما با توجه به محل استفاده، سایز و حتی طرح روی درب باید به وسیله هارمونی خانه مطابقت و تناسب داشته باشد که برای بررسی کردن توصیه می‌کنیم محتوای تقسیم بندی محصولات درب مخصوص حیاط را مطالعه کنید.

استاندارد اندازه درب های ساختمان در دو نوع متفاوت:

جالب است اطلاع داشته باشید که در بین درب‌ های ساختمان در بازار، درب های لابی به دو شکل وجود دارند.

اولین مدل از این درب ها، درب‌هایی ‌‌می‌باشند که دارای دولنگه مساوی با هم می‌باشند. این درب‌ها ‌‌سایز و اندازه بزرگتری دارند.

نوع دوم این درب‌ها ‌‌که دارای دو لنگه با سایز متفاوت می‌باشند که نسبت به مدل اول دارای سایز و ابعاد کوچکتر می‌باشد.

با توجه به مطالبی که بیان شد. ما می‌‌توانیم سایز استاندارد درب های ساختمان در بازار را شناسایی کنیم و در هنگام خرید به این اندازه‌ها ‌‌توجه نماییم.

البته شایان ذکر است که شما می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان و راهنمایی های این عزیران استفادده کنید.

درب فلزی پایون یکی از اساسی‌ترین ‌‌اهداف خود را جلب رضایت خریداران قرار داده است. همین طور قیمت های خوب و طرح های شکیل و مختلف از خصوصیت های برجسته ما است.

اگرچه استاندارد سایز درب های ساختمان در بازار یک مقدار مشخص می‌باشد، اما اگر طراحی ساختمان شما یک طراحی خاص است که بیرون از سایز استاندارد شرکت‌ها ‌‌و سازندگان است. می‌توانید به فروشگاه‌ها ‌‌و مجموعه های سازنده هر سایزی را که تمایل به استفاده از دارید درخواست کنید تا برای شما تولید شود.

البته  قیمت درب‌ها ‌‌با سایز سفارشی و دلخواه مقدار گران‌تر ‌‌تمام می‌شود و بعد از این که درب طبق سفارش شما تولید شد قطعا پول بیشتری از شما دریافت می‌کنند، اما به دلیل مرغوبیت و مطابقت داشتن سایز آن با محل مورد استفاده ، ارزش درخواست را دارد.

ابعاد استاندارد درب پارکینگ

بسته به این که محل سکونت یا کار شما چه شرایطی دارد، سایز استاندارد درب پارکینگ متفاوت است. اگر صحبت از خانه شخصی است، عرض سه متر برای درب پارکینگ یک سایز استاندارد است. اما این عدد برای درب پارکینگ های عمومی و … مناسب نیست و عرض این درب‌ها عموما دو برابر یعنی شش متر است. البته بلندی این دو درب برابر است و بلندی آن دو نوع درب دویست و پنجاه سانت است.

ابعاد استاندارد درب انباری

عرض و ارتفاع درب انباری بسته به نیاز شما و شرایط محل طراحی می‌شود و نمی‌توان یک اندازه استاندارد برای آن تعیین نمود. عرض این درب عموما بین صد و سی تا ششصد سانت و ارتفاع آن هم بین دویست تا دویست و پنجاه سانت متغیر است و هر فرد بسته به نیازی که دارد سایز مورد نظر را مشخص می‌کند.

اندازه و ابعاد سرویس بهداشتی

درب سرویس بهداشتی و درب حمام و دستشویی دارای سایز متفاوتی نسبت به بقیه درب‌های لابی است. استاندارد سایز و اندازه درب های سرویس بهداشتی تقریبا شصت تا هفتاد و پنج سانت است. شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرکت تولید کننده، فروشگاه ، برند آن درب، اندازه های گوناگونی را برای درب های سرویس مشاهده نمایید.

سخن پایانی

چنانچه که بیان شد شرکت‌های سازنده انواع درب ‌های منزل و آپارتمان، محصولات و کالاهای خود را در سایزها و ابعاد متغیر و حتی طبق سفارش مشتریان درست و طراحی می‌کنند.

با این وجود اطلاع و شناخت از سایز و ابعاد استاندارد برای درب‌ های ساختمان در بازار برای افراد ضروری می‌باشد به دلیل این که از به وجود آمدن خیلی از مشکلات جلوگیری خواهد کرد.

بنابر همین ما در این نوشته سعی کردیم سایز و اندازه‌های استاندارد درب‌ های گوناگون ساختمانی را برای شما بیاوریم تا در صورتی که تمایل به عوض کردن درب یا نصب کردن درب جدید در محل سکونت یا کار را دارید، حتماً نسبت به سایز و اندازه استاندارد انواع درب شناخت کافی را داشته باشید.

جستجو
ویجت‌ها
آخرین مقالات
نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp