اهمیت نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان

نوشته شده در 26 اسفند 1401
اهمیت نصب درب ضد حریق در طبقات ساختمان

هر ساختمانی نیاز دارد که تدابیر پیش از وقوع آتش سوزی در آن صورت گیرد مثلا از نصب درب ضد حریق استفاده شود که اگر آتش سوزی اتفاق افتاد به درب‌ها آسیبی نرسد و درب‌ها اتش سوزی را بیشتر نکند.

نصب درب ضد حریق در بخش­ها و طبقات مختلف یک بنا و ساختمان با مقاومت در مقابل آتش سوزی، می‌توانند به مهار کردن و کاهش آتش در یک اتاق یا قسمتی از ساختمان کمک کند. همین طور سبب کمتر شدن سرعت گسترش آتش گردد و زمان بیشتری را برای فرارسیدن نیروهای آتش نشانی و فرار کردن ساکنان ساختمان فراهم نماید.

درب های ضد حریق یک قسمتی از سیستم حفاظت از حریق در یک بنا می‌باشند که یک نیاز به شدت مهم برای ساختمان های مسکونی، ساختمان های اداری و کارخانه‌ها هستند. این درب‌ها در هنگام وقوع آتش سوزی از کسانی که در ساختمان باشند و همین طور اموال و اسباب و وسایل موجود داخل اتاق های دیگر این ساختمان محافظت خواهد کرد.

هدف از نصب درب های ضد حریق

برای رسیدن به اهدافی که در پایین می‌آید از درب های ضد حریق برای اتاق های داخل یک ساختمان اداری یا ساختمان های مسکونی استفاده می‌کنند:

آتش سوزی را در جایی که آغاز می‌شود نگه خواهد داشت.

از ساکنین و اثاث و وسایلی که در اتاق های دیگر وجود دارد محافظت خواهد کرد.

یک راه ایمن و محافظت شده برای فرار کردن افراد ایجاد می‌گردد.

دیوارها، سقف ها، قسمت های ورودی و خروجی به شکلی طراحی شده‌اند که خواهد توانست، برای مدت زمان کمی در مقابل آتش مقاومت کنند.

استفاده کردن از درب های ضد حریق به شکل روزمره مثل درب حیاط یا درب ضد سرقت یا سایر درب ها می‌باشد. اما از آنجایی که به وجود آمدن آتش سوزی قابل پیش بینی نیست، این وسیله از جان انسان‌ها و بقیه ساختمان و ساختمان های کناری محافظت خواهد کرد.

 امروزه با بیشتر شدن ساخت آپارتمان های خیلی بلند و استفاده کردن از آن‌ها برای سکونت مردم یا کاربری های تجاری و اداری، نیاز به استفاده از درب  ضد حریق نسبت به قبل خیلی اهمیت پیدا کرده است.

هدف از نصب درب های ضد حریق

همچنین بخوانید :  نحوه نصب درب حیاط

تفاوت درب ضد حریق  با درب های معمولی

نصب درب ضد حریق برای استحکام در مقابل گسترش آتش برای مدت زمان مشخص (حداقل نود دقیقه) درست شده اند. این درب‌ها به کسانی که ساکن در ساختمان هستند زمان مورد نیاز برای فرار را می‌دهند. این وسیله امکان دارد از ساختار فلزی یا به وسیله متریال خاصی ساخته شده باشند.

همین طور این سازه به وسیله درزگیر های مخصوصی درست می‌شود که داخل درب یا چارچوب نصب می‌گردد. در هنگام حرارت دیدن این درزگیرها پف خواهد کرد و از زیادتر شدن آتش و دود در کنار لبه های درب جلوگیری کند.

درب های ضد حریق عموما داخل ساختمان ‌های تجاری مثل هتل‌‌ها و ادارات استفاده می‌شوند اما آتش نشانی استفاده کردن از آن را در همه ساختمان‌ها همانند منازل و ساختمان های محل سکونت اجباری نموده است. بیشتر درب های ضد حریق به شکل داخلی قرار داده شده اند، اما در شرایط مخصوصی امکان دارد برای استفاده کردن بیرونی هم مورد نیاز هستند.

به طور مثال در یک گذرگاه برای جلوگیری کردن از بیشتر شدن آتش و نجات پیدا کردن جان اشخاص می‌توان از این وسیله استفاده نمود.

درب های ساده و حتی نصب درب ضد حریق این توانایی را ندارد بطور کامل از عبور کردن دود و آتش جلوگیری نمایند. حتی خیلی از درب های ساده به خاطر استفاده نمودن از چوب های طبیعی در داخل خود سبب بیشتر شدن آتش می‌شوند.

آیا سبک‌ها و مدل های مختلفی برای درب ضد حریق وجود دارد؟

این وسیله‌ها دارای تنوع فراوانی می‌باشند، پس انتخاب های فراوانی مانند نصب درب ضد حریق چوبی، فلزی، هایگلاس و شیشه دار هستند. این کالاها عموما به عنوان یک پکیج کامل شامل چارچوب و آهن آلات به فروش می‌رسند و در زمان آتش سوزی درب را به طور ثابت نگه می‌دارند.

الان محصولات چوبی و هایگلاس که در بازار وجود دارند از مقاومت پایین تری نسبت به انواع دربهای فلزی برخوردار می‌باشند. به شکلی که درب های چوبی و هایگلاس تقریبا نود دقیقه مقاومت خواهند داشت و درب های فلزی دویست و چهل دقیقه در مقابل آتش مقاومت خواهند داشت.

نصب درب ضد حریق باید خیلی دقیق انجام گیرد تا این که بتواند از جان و اموال مردم در برابر آتش سوزی محافظت کند. نصب کردن دقیق این درب‌ها برای کاربرد درب در صورت آتش سوزی خیلی مهم می‌باشد.

یک الزام قانونی برای سازندگان درب‌ها وجود دارد که باید اثبات نمایند که درب های آن‌ها مطابق با ادعایی که می‌کنند کار می‌کند. این کار در کشور ما عمدتا توسط سازمان آتش نشانی و شهرسازی انجام می‌گیرد.

آیا سبک‌ها و مدل های مختلفی برای درب ضد حریق وجود دارد؟

همچنین بخوانید :  درب Hdf چیست و چه ویژگی های دارد؟

درب ضد حریق چه زمانی به درستی کار می‌کند؟

نصب درب ضد حریق فقط زمانی مفید است که در هنگام وقوع آتش‌ درب بسته باشد، پس همواره باید اطمینان داشته باشید که درب ضد حریق شما بر روی خود جک آرام بند، دارد.

درب‌ها دو کار مهم در آتش سوزی خواهند داشت، هنگامی که بسته می‌شوند یک مانع در مقابل افزایش آتش می‌گردند و زمانی باز می‌باشند یک راه برای فرار کردن مردم فراهم می‌کنند. یک درب ضد حریق که خیلی خوب طراحی شده است، افزایش آتش و دود را بدون به وجود اوردن مانع بیش از اندازه برای حرکت اشخاص و کالاها به تاخیر خواهد انداخت.

هدف مهم نصب درب ضد حریق، ارائه کردن یک شیوه و راه پیشگیری مقرون به صرفه می‌باشد که برای نجات دادن جان افراد و کم کردن حجم آسیب و صدمات در هنگام آتش سوزی است.

درب های ضد حریق در کجا باید نصب شوند؟

جاهایی که درب های ضد حریق باید در آن مکان‌ها نصب گردند عبارتند از:

  • بیمارستان ها
  • مراکز تجاری و همین طور مراکز تفریحی مثل سینماها
  • استادیوم های ورزشی
  • ساختمان های اداری و ساختمان های مسکونی
  • قسمت خروج اضطراری در همه ساختمان ها
  • در صورتی که ساختمان دارای دو طبقه می‌باشد و دربی دارد که از پارکینگ به منزل راه دارد، یا اگر ساختمان سه طبقه یا دارای طبقات بیشتر است، هر دربی که از راه پله اصلی بیرون می‌شود، باید این درب هم ضد حریق باشد.

آتش و تمام گازهای داغ به سادگی این توان را دارند در عرض چند ثانیه از درزهای کنار درب عبور نمایند. پس برای اطمینان حاصل کردن از ایمنی درب، به شکل مرتب شکاف های پف شوند و شکل درب‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند تا اطمینان به دست آید که در جای خود قرار گرفته‌اند و فرسوده و یا صدمه دیده نیستند.

درب های ضد حریق برای کمتر کردن یا جلوگیری از افزایش آتش، دود و مونوکسید کربن به کار گرفته می‌شوند. این نوع درب‌ها علاوه بر اینکه در هنگام به وجود آمدن آتش سوزی به شما فرصت بیشتری برای بیرون شدن به صورت ایمن را می‌دهند، مقدار دود را هم کم می‌کند.

درب های ضد حریق در کجا باید نصب شوند؟

همچنین ببینید : درب برقی 

اصول درب ضد آتش چیست؟

دستگیره درب و همین طور قفل باید ضد حریق و آتش سوزی باشند. فاصله میان درب و چارچوب باید میان سه تا چهار میلی متر (و ده میلی متر در قسمت پایین درب) باشد. درب شما باید یک جک آرام بند هم با خود داشته باشد که در قسمت بالا یا در وسط درب نصب شده است.

این کالاها دارای استاندارد FD90S می‌باشند. این به این معنی می‌باشد که درب باید نود دقیقه در مقابل آتش و دود استحکام داشته باشد. FD  یعنی درب آتش نشانی است و نود مربوط به دقیقه استحکام در مقابل آتش می‌باشد، S بیانگر این است که درب، دود بند می‌باشد.

درب های ضد حریق درجه استحکام در مقابل آتش دارند و عموما از ترکیب کردن شیشه، گچ، فولاد، الوار و آلومینیوم درست می‌شوند. این درب‌ها به صورتی طراحی گردیده‌اند که بسته نگه دارند. همین طور هر درز میان چهارچوب و درب باید به وسیله یک شکاف پف شونده پر گردد.

درب ضد حریق در کدام قسمت ساختمان‌ها باید نصب شود؟

درب های ضد حریق به آن نوع درب‌ها می‌گویند که در برابر آتش سوزی مستحکم بوده و مانع از منتشر شدن آتش می‌گردند. در حقیقت اگر داخل یک ساختمان آتش سوزی از یک قسمت آغاز گردد و این بخش از ساختمان مجهز به یک درب ضد حریق است به خاطر اینکه آتش نمی‌تواند از این درب عبور کند و درب در مقابل آتش مستحکم است پس از شعله کشیدن آتش به بقیه بخش های ساختمان جلوگیری خواهد کرد و فرصت خاموش کردن به موقع آتش برای آتش نشانان و کسانی که ساکن ساختمان هستند فراهم می‌شود و از به وجود امدن حوادث ناگواری که از آتش سوزی به وجود می‌آید جلوگیری می‌کند.

پس تشخیص مناسب در محل نصب درب ضد حریق از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد که بسته به ساختمان و کاربری آن جاهای متفاوتی برای نصب کردن این نوع دربها مد نظر گرفته می‌گیرد. دلیل دیگری که به ضرورت محل نصب درب ضد حریق اضافه می‌کند این است که عموما از این مدل درب‌ها در محل درب خروج اضطراری هم استفاده می‌کنند پس اهمیت و ضرورت محل نصب درب ضد حریق دو برابر می‌شود.

محل نصب درب ضد حریق در ساختمان های مسکونی

در ساختمان های مسکونی که بیشتر  از شش طبقه هستند نصب کردن درب ضد حریق در محل درب خروج اضطراری یک امر مهم و ضروری می‌باشد که افراد مجبور به رعایت کردن آن هستند و در صورتی که این کار را رعایت ننمایند جریمه می‌شوند.

محل نصب درب ضد حریق در ساختمان های اداری

اگر یک ساختمان اداری دارای چند طبقه است باید در چند بخش گوناگون از آن این درب‌ها نصب گردند. یکی از این چیزها درب اتاق برای بایگانی پرونده‌ها است که نیاز است از درب ضد حریق استفاده کنند چرا که اطلاعات و داده های خیلی مهم در این قسمت‌ها وجود دارد و حفاظت آنها یک امر حیاتی می‌باشد.

محل دیگری که نیاز است در ساختمان های اداری از این درب‌ها نصب گردد درب خروج اضطراری است به این خاطر که اگر اتفاقی رخ دهد کارمندان اداره بتوانند با امنیت و سریع ساختمان را ترک نمایند.

مراکز درمانی مانند بیمارستان ها، درمانگاه ها و ...

در تمام مراکز درمانی نیاز است برای قسمت‌هایی که بیماران با وضعیت بد و مریضانی که در صورت به وجود امدن حادثه امکان ترک کردن سریع ساختمان برای آنها وجود ندارد و بستری هستند؛ مثل قسمت‌ای سی یو، سی سی یو، قسمت مراقبت از کودکان، از درب ضد حریق استفاده گردد.

در این صورت اگر حادثه‌ای رخ بدهد زمان کافی برای رسیدن آتش نشانی و نجات دادن این بیماران وجود دارد. همین طور در مراکز درمانی هم نصب درب ضد حریق در بخش خروج اضطراری لازمی می‌باشد.

کارخانه‌ها و صنایع تولیدی

در کارخانه های متعدد همانند کارخانه صنایع مواد غذایی، تولیدی کاغذ، مقوا، مواد پلاستیکی، مواد قابل اشتعال و… نیاز است در بعضی بخش‌ها مثل انبارها حتما نصب درب ضد حریق انجام گیرد چرا که در صورت وقوع آتش سوزی، همه ابزار ساخته شده که در انبار کارخانه نگهداری می‌شوند در معرض خطر آتش سوزی هستند و در صورتی که آتش به انبارها برسد ضرر زیادی به کارخانه‌ها وارد می‌شود.

مدارس،دانشگاه ها، خوابگاه‌ها و

برای مدرسه‌ها و خوابگا‌ها هم نیاز است از درب ضد حریق در بخش خروج اضطراری نصب کنند تا در صورت به وجود امدن حوادثی نظیر آتش سوزی ساکنین بتوانند سریع و ایمن محل را ترک کنند.

اتاق های کنترل

با توجه به اهمیت فراوانی که اتاق های کنترل به ویژه در مواردی مثل فرودگاه‌ها دارند نیاز است برای این گونه اتاق‌ها هم از درب ضد حریق نصب شود چرا که پروسه کنترل هواپیماها به خاطر حفظ جان مسافرین، از اهمیت به شدت زیادی برخوردار است و اگر به این اتاق‌ها صدمه‌ای وارد گردد جان افراد زیادی در خطر می‌افتد. بنابراین به شدت این اتاق ها نیاز به نصب درب ضد حریق دارند تا در مواقع اضطراری بتوانند جلوی حوادث و اتفاقات ناگوار را بگیرد.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با اهمیت نصب درب ضد حریق مطالبی بیان شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی درب‌هایی به وجود آمده که در مقابل آتش سوزی تا یکی دو ساعت بیشتر و کمتر می‌توانند دوام بیاورند و آتش را از رفتن به بقیه قسمت‌ها جلوگیری کند.

در همه ساختمان های مسکونی، اداری، درمانی و اتاق های مهم مانند قسمت بایگانی ادارات باید از این درب‌ها نصب کرد. اگر تمایل به خرید این محصولات دارید قبل از این که خرید خود را قطعی کنید ابتدا با کارشناسان مجموعه ما ارتباط برقرار نمایید و بعد از انجام مشاوره این محصولات را با کیفیت عالی و قیمت مناسب از مجموعه ما خریداری کنید.

جستجو
ویجت‌ها
آخرین مقالات
نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp