اجزا درب ضد سرقت

نوشته شده در 23 بهمن 1401
 اجزا درب ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت برای به وجود آوردن امنیت در خانه و ساختمان باید دارای یکسری استانداردها باشد و از مقاومت کافی هم برخوردار باشند. تک تک قسمت‌های تشکیل دهنده درب ضد سرقت در فراهم کردن این امنیت تاثیر دارند و نباید نسبت به جنس و کیفیت آن‌ها بی تفاوت بود.

در این مقاله به طور کامل اجزای این درب را معرفی خواهیم کرد.

اجزای درب ضد سرقت

این درب ممکن است به انواع زیادی از قفل‌های ضد سرقت مجهز گردیده باشد. هر یک از این قفل‌ها دارای مقدار و اندازه‌های امنیت متفاوتی هستند. مهم‌ترین و اساسی‌ترین قسمت‌ها در درب ضد سرقت، قفل‌ها می‌باشند. بنابراین زمان خرید درب ضد سرقت قطعا باید به قفل آن دقت کنید.

مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین درب حتی اگر از فولاد محکم و مطابق با استانداردهای جهانی هم طراحی و تولید شده باشد بدون نصب کردن قفل ضد سرقت بر روی آن فرقی با یک درب چوبی نخواهد داشت.

علاوه بر این مورد لولا در بیشتر درب‌های ضد سرقت از بیرون و یا از هر دو سمت مخفی است و این چیز مانع از باز شدن این مدل دربها به کمک اهرم نمودن لولا می‌شود. لولاهای درب ضد سرقت ترک از طرف داخل قابل دیدن می‌باشد و کاملا مشاهده می‌شود اما لولاهای درب‌های ضد سرقت که تولید کشور چین می‌باشند پنهان است و نه از درون و نه از خارج قابل رویت نیستند.

درب ضد سرقت عموما از چند پوسته درست شده است. جنس پوسته داخلی آن عمدتا از جنس فولاد می‌باشد که با یک پوسته از جنس‌های متفاوت مثل ام دی اف، اچ دی اف، فلز، شیشه و ... روکش گردیده است.

فضای خالی که در درب ضد سرقت وجود دارد هم معمولا به کمک پشم سنگ پر گردیده است که این امر سبب می‌گردد درب ضد سرقت عایق صوتی و حرارتی هم باشد.

درب ضد سرقت باید به مناسبت محلی که در آن مورد استفاده قرار گرفته با مزیت‌های متفاوت انتخاب گردند به عنوان مثال می‌توان از درب ساده فلزی که از دو پوسته ورق سفت به ضخامت یک میلی متر در دو سمت درب و یک پوسته عایق صدا و دما در پوسته میانی در آپارتمان‌هایی که امکان به وجود آمدن سروصدا به وسیله دزدان به جهت خراب کردن درب امکان پذیر نمی‌باشد استفاده کرد .  

اجزای درب ضد سرقت

سوراخ و یا چشمی‌ها یک لنز کوچک می‌باشند که در درب ضد سرقت به کار رفته‌اند تا اشخاص بتوانند پشت درب را ببینند. در درب‌های ضد سرقت در ساختمانها که این شکل درب‌ها عموما در محیط بیرونی قرار دارند برای اینکه امنیت درب بیشتر شوند یابد چشمی‌ها و همچنین در کوب را به روی درب قرار نداده اند.
الارام‌ها یک سری هشدار برای استفاده کنندگان درب‌های ضد سرقت هستند که مواردی که به امنیت درب‌های ضد سرقت صدمه  و ضرر وارد خواهند کرد را عنوان می‌نمایند. از جمله این الارام‌ها که بر روی درب نصب می‌شوند این موارد است. هشدار باز ماندن درب، هشدار‌های در اثر فشار و یا جا به جا کردن به روی درب و .. .
پیچ لولا یک پیچ دراز است که برای مراقبت از باز کردن و جا به جایی درب در آن قرار داده شده است. در صورتی که شخص اقدام به باز نمودن پین‌های لولا نماید این پیچ لولا جلوگیری از باز شدن درب خواهد نمود. درب‌هایی که دارای امنیت زیادی هستند به شکلی تولید می‌شوند تا لولا‌های درب از چشم بقیه محفوظ بمانند.
یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در درب‌های ضد سرقت و یا بقیه درب‌ها استفاده شده است قفل درب است. اگر قفلی که در درب‌ها به کار رفته کیفیت و ایمنی کافی نداشته باشد به سادگی توسط دزدان باز و یا حتی شکسته خواهد شد و راه وارد شدن به ساختمان و یا خانه را برای دزدان فراهم می‌کند.

 قفل‌های درب ضد سرقت یا به شکل مکانیکی می‌باشند و دارای یک کلید هستند و یا به شکل الکترونیکی می‌باشند و کلید ندارند. قفل   اکترونیکی عموما امنیتی بیشتر از قفل‌های مکانیکی دارند و قیمت بیشتری هم دارند.

 

متعلقات درب ضد سرقت

قسمت‌ها و متعلقات درب ضد سرقت تولید شده از سه عنصر اصلی می‌باشد که در پایین به آن اشاره خواهیم نمود. لازم به یادآوری است که درب ضد سرقت دارای قسمت‌های متنوعی مثل پشم سنگ یا یونولیت داخل ، رویه‌های مخصوص فضاهای اسیدی و.. لنز‌های دیجیتالی یا ساده ، قفل‌های چنگکی خودکار و قفل‌های مختلف دیگر ، اکسسوری‌های گوناگون الکتریکی و … هم می‌توان نام برد .

استراکچر درب ضد سرقت

یکی از مهمترین قسمت‌های سازنده درب ضد سرقت که به معنای شاسی و جنس اصلی درب ضد سرقت می‌باشد و همه اجزا دیگر درب بر روی آن نصب خواهد شد.
قدرت و کیفیت تولید استراکچر هر اندازه بیشتر باشد امنیت درب به همان میزان بیشتر خواهد بود. استراکچر درب ضد سرقت به شکل معمول از کلاف فلزی ، کمربندها و صفحه آهنی تشکیل می‌شود.

رویه درب ضد سرقت

اساسی‌ترین قسمت درب ضد سرقت از نظر بصری و زیبایی رویه درب می‌باشد که می‌تواند یک درب را خیلی جذاب و زیبا و یا ساده جلوه دهد. با توجه به سلیقه‌های مختلف در بازار فروش این دربها رویه‌های دربهای ضد سرقت هم از تنوع خیلی زیادی در طرح و رنگ درست می‌شوند.

بیشتر طرح‌های رویه درب ضدسرقت به کار رفته ،رویه‌های روکش طبیعی به وسیله طرح‌های برجسته ، یا طرح‌های نیم برجسته و صاف می‌باشند.

قفل درب ضد سرقت

یراق آلات به کار رفته در دربهای ضد سرقت شامل قفل، دستگیره، توپی، قفل پستچی و … از اهمیت به شدت زیادی در درب ضد سرقت استفاده می‌برند بیشتر دربهای ضد سرقت از دو مدل قفل کالی یا کاله ترکیه بهره می‌برند و همه دربهای ضد سرقت بصری هم دارند. دستگیره‌های به کار رفته در این دربها هم از طرح‌های متفاوت و در رنگ‌های طلایی یا نقره‌ای می‌باشند. 

قلب و مرکز اصلی درب ضد سرقت قفل آن می‌باشد، زمانی که قفل‌ها بر روی درب نباشند ضد سرقت بودن معنایی نخواهد داشت. قفل‌های مختلف و زیادی بر روی درب قابل نصب می‌باشند که هر یک از آنها کارایی خاصی دارد. به طور مثال قفل‌های زبانه دار که الان در بازار حرف اول را در بین سیستم‌های امنیتی میزند و تعداد زبانه آن‌ها به هر مقدار که بیشتر باشد امنیت آن بیشتر خواهد بود باز کردن آن هم برای دزد هم سخت‌تر می‌گردد.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که زمان خرید این درب‌ها حتماً به این مطلب دقت داشته باشید که درب شما قفل زبانه داشته باشد عموما قفل هفت زبانه داخل مغازه و  بازار خیلی زیاد یافت می‌شود و تلاش کنید که بهترین نوع آن را تهیه نمایید. قفلهای تولید کشور چین در بازار خیلی زیاد یافت میشوند که کیفیت خیلی زیادی ندارند و به سادگی می‌توان آنها را باز نمود.

 مهم‌ترین و اساسی‌ترین قسمت در درب ضد سرقت، قفل این نوع درب‌ها هستند، قفل و یراق آلات در بین همه قسمت‌های درب ضد سرقت بیشتر اهمیت دارد و هر درب ضد سرقت دو قفل مجزا دارد. قفل‌ها در درب ضد سرقت خیلی تقویت گردیده‌اند و می‌توان گفت در صورت قفل شدن باز کردن آن‌ها غیر ممکن است.

دستگیره درب ضد سرقت

دستگیره در درب یکی از لوازم ضروری است که اگر وجود نداشته نباشد نمی‌توان درب را باز و بسته کرد، دستگیره‌ها در گذشته و در قدیم از جنس فلز یا چوب درست می‌شدند شکل خاصی هم در ساخت آن‌ها وجود نداشته است و صرفاً از آن‌ها به عنوان یک دستگیره استفاده می‌شده است اما الان شاهد این هستیم که سازندگان زیادی اقدام به طراحی و قرار دادن نقش و نگار بر روی دستگیره کردند و آن‌ها را به اشکال خاص و با شکل و شمایل‌هایی متفاوت تولید کرده اند، به طور مثال دستگیره‌های استیل ضد زنگ با طراحی‌های بسیار جذاب در بازار ارائه می‌گردند که متناسب با هر نوع سلیقه‌ای می‌باشد.

قیمت درب هم بر اساس طراحی‌های آن و نوع دستگیره با هم متفاوت خواهد بود.

دستگیره درب ضد سرقت

همچنین بخوانید : بهترین درب ضد سرقت چه ویژگی‌هایی دارد

چهار چوب درب ضد سرقت

بهترین چهارچوب در بین چهارچوب درب‌ها این است که از جنس آهن يا فولاد تولید شده باشد و قبل از مصرف به آن رنگ زده باشد، سایز پشت تا پشت چهارچوب صد و ده *دویست و ده سانتي متر يا صد و پانزده *دویست و پانزده سانتي متر مي باشد.

چهارچوب درب ضد سرقت از جنس ورق استینلس به ضخامت یک و نیم  میلی متر و عرض هفت سانتی متر همراه با پایه خیلی مستحکم و مقاوم ضد زنگ تولید می‌شود. عموما قسمت داخل لنگه این نوع درب از ورق فلزی مستحکم استفاده می‌گردد تا نفوذ به داخل منزل را غیرممکن نماید و یا آن را به تأخیر بیندازد.

درکوب درب ضد سرقت

درکوب بخش خیلی مهمی از درب است و میتوان از این قسمت بعنوان زنگ درب  هم استفاده کرد، عمدتا درکوب و چشمی درب در کنار هم نصب می‌گردند و به رنگ‌های طلایی و نقره‌ای در بازار وجود دارند.

چشمی درب درب ضد سرقت

یکی از اساسی‌ترین یراق آلاتی که داخل درب ضد سرقت به چشم می‌آید قفل شب بند  برای شب و هنگام خواب آماده گردیده و یک زنجیر دارد و تنها کافی است که شما چفت این درب را فشار داده تا قفل گردد و هیچکس نخواهد توانست به داخل وارد گردد حتی اگر کلید درب را هم داشته باشد.

به عنوان مثال چشمی این درب هنگامی که شخصی پشت درب، درب می‌زند شما می‌توانید اول از طریق چشمی بررسی کنید که چه کسی پشت درب است و در صورتی که مشکلی وجود نداشت درب را برای او باز کنید.

بتن و فوم پلی اورتان درب ضد سرقت

بتن و فوم پلی اورتان باعث می‌گردد که درب در مقابل ضربات از خود مقاومت زیادی نشان دهد. فوم پلی اورتان سبب می‌گردد که یک لایه عایق در درب ضد سرقت به وجود می‌اید و سر و صدا و آلودگی صوتی و همین طور هوای سرد و گرم نمی‌تواند به خانه نفوذ نماید و از همه مهمتر اینکه حشرات هم مسیری برای وارد شدن به داخل خانه با وجود درب ضد سرقت ندارند و اصلا نیازی به درزگیری به کمک نوارهای درزگیر نیست به دلیل این که درب‌های ضد سرقت به شکلی طراحی و ساخته شده‌اند که بی نیاز از وسایل و تجهیزات جانبی است.

کناف و ورق فلزی میانی

این دو بخش عموما با ورقه فلزی ۱٫۵ میل خیلی مستحکم و مقاوم درست شده اند. درب‌های ضد سرقت عموما درون لنگه درب، یک ورق فلزی خیلی مستحکم دارند که احتمال هر شکل نفوذ با هر وسیله‌ای را غیرممکن خواهد کرد و در صورت غیرممکن نمودن با نهایت تاخیر روبه رو خواهد کرد. همین طور در مورد کناف لازم به یاداوری است که در اصل پنل‌های از جنس گچ می‌باشند که در سایز و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند.

در هنگام تولید این پنل‌ها تلاش می‌شود مخلوط گچ همراه با هوا به شکل فشرده میان دو قسمت مقوایی وارد گردد که به راحتی، مقاومت و عایق حرارتی با بهره گیری از عایق‌های پشم سنگ و همین طور پلی استایرن پنل کمک زیادی نماید.

چهار چوب درب ضد سرقت

همچنین بخوانید : آموزش مرحله ای نصب درب ضد سرقت

ساختار درب ضد سرقت

اسکلت فلزی مقاوم شامل دو پوسته روکش فلزی از نورد سرد با ضخامت 1 میلی متر همراه با طراحی زیبا و رنگ چوب طبیعی که از استانداردهای خوبی در مقابل برش، فشار بر سطوح و بر کناره‌های درب استفاده می‌نمایند، قسمت‌های تشکیل دهنده درب ضد سرقت می‌باشند.

چگونگی ساخت درب ضد سرقت

چهارچوب این درب‌ها از جنس استینلس استیل همراه با ضخامت 1/5  میلی متر و عرض 7 سانت با پایه مستحکم ضد زنگ درست می‌شود. عموما برای مستحکم کردن و جلوگیری از نفوذ کردن به درون ساختمان، در لنگه درب از جنس فلز قوی استفاده می‌گردد.
در تولید بعضی درب‌های ضد سرقت بر عکس بقیه درب‌های چوبی، در برخی مواقع از عایق‌های صوتی و حرارتی هم استفاده می‌کنند که این درب‌ها را در مواجه با برش و فشار زیاد قوی می‌کند و همین طور عایق رطوبت هم هستند. در تولید برخ یاز انواع این درب‌ها از پشم سنگ هم استفاده می‌گردد که این پشم ضد حریق و نسوز می‌باشد و این پشم درب‌ها را علاوه برضد سرقت شدن ضد حریق هم می‌کند.

چگونگی ساخت درب ضد سرقت

همچنین بخوانید: باز کردن درب ضد سرقت بدون کلید

سخن پایانی در درب ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت یکی از راهکارهایی است که برای بیشتر کردن امنیت خانه و ساختمان‌های گوناگون استفاده می‌کنند. این مدل درب‌ها دارای قسمت‌ها و تکنولوژی مختلفی با درب‌های معمولی می‌باشند و در تولید این درب‌ها از قسمت‌ها و قطعاتی استفاده گردیده است تا ایمنی درب را بالا ببرند.

این محصولات با کیفیت زیاد و با قیمت مناسب در فروشگاه ما وجود دارد. اگر تمایل به خرید این محصولات دارید قبل از خرید حتما با کارشناسان و متخصصان ما در این حوزه مشورت کنید و آنها طبق شرایط و موقعیت درب در منزل شما درب مناسب را پیشنهاد و معرفی خواهند کرد.

 

جستجو
ویجت‌ها
آخرین مقالات
نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp