مروری کوتاه بر تاریخچه ی درب

نوشته شده در 09 دی 1402
مروری کوتاه بر تاریخچه ی درب

درب چیست؟

واژه ی درب در لغت به معنی دروازه و در بزرگ می باشد. درب به سازه های مستطیل شکلی گفته می شود که حول یک محور باز و بسته می شودو معمولا توسط لولاها به چهارچوب متصل می شوند. نقش درب در درجه اول ایجاد امنیت و یک پل ارتباطی برای ورود و خروج به ساختمان می باشد. در درجه ی بعد درب ها نقش عایق برای جلوگیری از ورود و خروج سرما و صدا را دارند. امروزه با تنوع طرح و رنگ درب ها نقش آن ها در زیبایی ساختمان نیز بسیار برجسته شده است.

درب چوبی قدیمی گردویی رنگ

تاریخچه ی پیدایش درب

مورخان تا کنون نتوانسته اند پی ببرند درب را چه کسی اختراع کرده است، تنها اطلاعاتی که در دست هست نشان می دهد در نقاشی های آرامگاه های مصری مربوط به 4000 سال پیش درب وجود داشته است. بنا بر این مشاهده منبا پیدایش درب مصر اعلام شده. بعد از مصر در هندوستان درب های سنگی با قدمت بالا کشف شده است.

تارخ تغییر و تحول درب ها از روم باستان شروع شده است. رومیان اولین کسانی بودند که با گذر زمان و تکیه بر دانش خود توانستند درب ها را از حالت معمول به صورت کشویی، دو تایی، تاشو و منفرد در آورند.

درب در قرون وسطا

در قرون وسطا یعنی قرن های دوازدهم و سیزدهم میلادی درب و نمادهای روی درب بسیار مورد توجه قرار داشت. درب ها در این دوران اکثرن از چوب بلوط و صنوبر ساخته می شدند و مقاومت وطول عمر بسیار بالایی داشتند. بر حسب نوع بنا، مانند کلیسا، قلعه، خانه و ... نمادها و حکاکای های مخصوصی روی درب ها قرار داشت. در آن زمان از روی حکاکی های درب، نمادهای کوبیده شده از مفرغ و یا مس روی درب ها تا حدودی می شد از جایگاه صاحب خانه و نوع بنا آگاه شد. یکی از معروف ترین درب ها مربوط به کلیسای استیو بورگاند در کشور نروج می باشد. درب این کلیسا از چوب صنوبر با کنده کاری هایی به شکل اژدها و نمادهای مسیحیان ساخته شده است.

سیر تکاملی درب

درب های اولیه شاید تنها به صورت شاخ و برگ درختان و یا پوست حیوانات بوده است که در ورودی خانه قرار می گرفت. کم کم درب حالت چهارگوش و چهار چوب دار به خود گرفت و معمولا ان را مستطیل شکل می ساختند تا راحت تر باز و بسته شود. درب ها در ابتدا ایمنی خاصی برای بنا ایجاد نمی کردند و فقط مانعی جهت حفظ حریم شخصی و جلوگیری از ورود حیوانات بودند جهت افزایش امنیت درب تکه چوب و یا سنگی پشت درب برای ممانعت از ورود غیر مجاز قرار می دادند. با گذر زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی دستگیره و قفل به ساختار درب ها اضافه شدند. جهت ارتقا دادن به امنیت ساختمان، درب های دو قفله و قفل های با امنیت بالا وارد بازار شدند. امروزه درب های ضد سرقت با درجه امنیت بالا خیال ساکنین ساختمان را راحت کرده و امنیت را برای ساختمان ها فراهم نموده است.

درب ضد سرقت خزانه ی بانک با چندین قفل

امن ترین درب جهان

بانک طلای انگلستان با داشتن بیش از 400000 شمش طلا، مقاوم ترین و امن ترین درب جهان را دارد. وزن این درب بسیار بالا می باشد اما تا کنون بانک انگلستان وزن دقیق آن را فاش نکرده است. این درب توسط چندین قفل الکتریکی و کلیدهایی به طول یک متر باز و بسته می شود و لقب امن ترین درب جهان را به خود اختصاص داده است.

قدیمی ترین درب

قدیمی ترین دربی که تا کنون کشف شده است مربوط به دربی چوبی در کشور زوریخ سوئیس می باشد. مورخان قدمت این درب را 5100 سال پیش بر آورد کرده اند. ارتفاع این درب طبق گفته ی باستان شناسان153 سانتیمتر و عرض آن 88 سانتیمتر می باشد جنس این درب از چوب صنوبر است.

درب در ایران

در ایران مانند بسیاری از کشور های دیگر درب نمادی از تاریخ و تمدن می باشد. اکثر شهرهای ایران دارای درب های چوبی با قدمت بالا هستند. این درب ها در شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، یزد و کرمان بیشتر به چشم می خورند. قدیمی ترین درب کشف شده در ایران مربوط به درب دروازه ی مهریز در شهر یزد می باشد. درب های حیاط در گذشته اکثرن چوبی بوده و قطعات فلزی بر روی آنها به صورت روکوب اضافه میشد. هر درب معمولا دو درکوب با صداهای مختلف داشت. به کمک این درکوب صاحب خانه متوجه جنسیت فرد پشت درب می شد کاری که آیفون ها امروزه برای انسان انجام می دهند. از نمونه درب هایی که از گذشته تا به امروز کاربری داشته و می توان همواره آن ها را دید، نمونه درب های مساجد و زیارتگاه ها می باشد. این درب ها معمولا از چوب طبیعی و با نقش و نگارهای ظریف و اسلیمی ساخته می شدند.

 

درب چوبی بزرگ با سر در کمانی که یک درب کوچکتر داخل آت تعبیه شده است.

 

جستجو
ویجت‌ها
آخرین مقالات
نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp