روش های پیشگیری از سرقت منازل و ساختمان ها

نوشته شده در 16 مهر 1401
روش های پیشگیری از سرقت منازل و ساختمان ها

اگر محل سکونت یا ساختمان شما مورد سرقت واقع شود، احساس امنیت و شرایط روحی و روانی شما با اختلالات زیادی روبرو می شود. به همین خاطر می بایست در حفظ امنیت محل سکونت خود بیشترین تلاش را بکنید تا دچار سرقت نشوید.

برای پیشگیری از هر نوع سرقتی میتوانید به نکاتی همچون نصب دوربین های مداربسته، قفل های دیجیتال و دزدگیر اشاره کرد.

اما این موارد برای زمانی هستند که وقتی شما در محل سکونت خود حاضر هستید، اعلام خطر کرده و دزد را متواری کنید. اما در زمانی که در محل سکونت خود نیستید این موارد ایمنی کمتری را ایجاد می کند و حتی اگر دزدگیر آژیر آن به صدا در بیاید با وجود اینکه شما در منزل نیستید، دزد به راحتی می تواند اعمال مخرب خود را انجام دهد. در ادامه مواردی را به شما آموزش می دهیم تا زمانی که در منزل خود نیستید این موارد بتوانند ایمنی محل سکونت شما را تضمین کند.

عموماً سارقان از خانه‌های خالی سرقت می کنند، پس زمانی که قصد رفتن به مسافرت را دارید محل سکونت خود را به افراد مطمئن بسپارید و در محله ای که زندگی میکنید، اعلام نکنید که به مسافرت می روید. چرا که این کار باعث می‌شود تا دزد ها متوجه شوند محل سکونت شما خالی است و بخواهند محل سکونت شما را سرقت کند.

لامپ های اتوماتیک در پیشگیری از سرقت منازل

این لامپها یک زمانبندی معین برای روشن و خاموش شدن دارند. زمانی که در منزل خود نیستید و یا اینکه به مسافرت رفته اید این لامپ ها در مدت زمانی که شما معین کرده اید، خاموش و روشن می شوند. به این حال فردی که قصد ورود به منزل شما را داشته باشند با چنین مشاهده ای فکر می‌کند که در منزل شما افرادی حضور دارند و از سرقت چشم‌ پوشی می‌کند. همچنین این لامپ‌ها مجهز باتری هستند و زمانی که برق منزل شما قطع شود نیز کار می کند و نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

نگهدارنده پنجره در جلوگیری از سرقت

روش دیگری که می تواند جلوی ورود غیرمجاز را بگیرد نگهدارنده ی پنجره ها هستند. پنجره ها بهترین شرایط را برای ورود ایجاد می‌کنند و اگر ایمنی این قسمت حفظ نشود، شرایط مناسبی را برای ورود دزدها رقم خواهد زد. پس می توانید از نگهدارنده پنجره کمک بگیرید که محدودیت باز شدن ایجاد می‌کند و بیش از حد استانداردی که شما تعیین کرده‌اید باز نمی شوند. به این صورت دزد نمی‌تواند از این طریق وارد محل سکونت شما شود.

نگهدارنده پنجره

همچنین بخوانید : تعویض درب قدیمی با درب ضد سرقت

نکته دیگری که در مورد وسایل با ارزش باید توجه کنید، این است که نزدیک بودن اشیا با ارزش به پنجره بسیار خطرناک می باشد. شاید نگهدارنده پنجره جلوی ورود غیرمجاز دزد را بگیرد. اما اگر اشیا با ارزش کنار پنجره باشند دزد می‌تواند با دراز کردن دست خود اشیا را برداشته و از محل متواری شود.

استفاده از حفاظ پنجره یا درب های ضد سرقت

این دو مورد از جمله پرکاربرد ترین مواردی هستند که برای جلوگیری از سرقت در منازل و محیط های اداری استفاده می شوند. حفاظ پنجره می تواند جلوی هرگونه دست درازی به داخل منزل یا ورود غیرمجاز را بگیرد و اگر دزدی بخواهد از این طریق وارد محل سکونت شما شود زحمت زیادی باید بکشد و در نهایت با توجه به سر و صدایی که برای از بین بردن این حفاظ ها ایجاد می کند، اهالی محل متوجه ورود غیرمجاز محل سکونت شما خواهد شد. همچنین درب ضد سرقت نیز با توجه به آلیاژ فولادی و سیستم پیشرفته که در آنها به کار برده شده است، جلوی هرگونه ورود غیرمجاز را می‌گیرند. لذا تنها افرادی می‌توانند از این درب عبور کنند که کلید داشته باشند.

ارتباط با همسایه ها در پیشگیری از سرقت ساختمان

زمانی که یک ارتباط موثر با همسایه های خود داشته باشید، در کنار این که می تواند روحیه شما را باز کند می تواند ایمنی شما را نیز حفظ کند. در صورتی که شما به مسافرت بروید و از محل سکونت خود خارج شوید می توانید محل سکونت خود را به همسایه ها بسپارید، تا در صورت هرگونه حادثه شما را مطلع کنند.

به همین خاطر ارتباط گرفتن با هر کدام از همسایه هایی که به آنها اعتماد دارید می‌توانید منزل خود را با آنها بسپارید و از آنها بخواهید که در نبود شما از محل سکونت تان مراقبت کنند. همینطور این اعتماد سازی می تواند تا جایی پیش برود که همسایه شما از شما برای محافظت از منزل خود کمک بگیرند. بدین‌ صورت هم ایمنی محله شما حفظ می‌شود و هم ارتباط موثری با همسایه‌های خود ایجاد خواهید کرد.

یکی از راههایی که سارقان از نبودن شما اطمینان حاصل می‌کنند و اقدام به دزدی می کنند، این است که در پوشش مامور پست یا مامور روزنامه به محل سکونت شما می‌آیند و بسته ای را برای شما می آورند. اگر زنگ خانه شما را بزند و شما درب را باز نکنید. یعنی شما در منزل خود نیستید و همین امر آنها را مجاب به دزدی از محل سکونت شما می کند. اما اگر منزل خود را به همسایه خود بسپارید همسایه میتواند بسته پستی را تحویل گرفته و بدین صورت دزد متوجه می‌شود که کسی مراقب خانه شما است و از عمل خود منصرف می شود.

قفل های هوشمند در جلوگیری از سرقت 

این قفل ها با توجه به نوع عملکرد عالی که دارند تنها برای افرادی باز می شوند که عملکرد های آنها را تعریف کرده اند. این قفل ها به صورت رمز، تشخیص چهره یا اثر انگشت باز می شوند و بهترین راهکار برای افرادی هستند که در یک محیط اداری فعالیت می‌کنند و می‌خواهند ایمنی ورود و خروج خود را حفظ کنند. لذا کافیست که اثر انگشت و رمز مورد نیاز را به همه این افراد تحویل بدهید تا برای ورود تنها آنهایی که اجازه دارند وارد شوند.

قفل های هوشمند

همچنین بخوانید :باز کردن درب ضد سرقت بدون کلید

عملکرد قفل ها بسیار ساده می باشد و نیاز نیست که اطلاعات خاصی در مورد باز یا بسته کردن این قفلها داشته باشید. تنها کافیست رمز را وارد کرده کلید تایید را بزنید و درب را باز کنید.

یکی از بهترین قابلیت هایی که قفل هوشمند دارد این است که می توانید فرایند ورود و خروج افراد منزل را مانیتور کنید. این عملکرد بدین صورت می باشد که هر کس یک رمز مختص به خود دارد و اگر فردی با رمز خود وارد منزل یا محل کار شد، به گوشی شما یا به سیستم شما پیام می آید و شما متوجه می شوید که چه کسی وارد منزل شده است و تا چه زمان در منزل سکونت داشته است. به این صورت می توانید هر نوع رفت و مدتی را در منزل تحت نظر قرار دهید.

همین طور اگر از ورود غیرمجاز مطلع شدید و کسی رمز شما را دزدیده بود و به صورت غیرمجاز به محل سکونت شما وارد شده بود، می توانید از طریق گوشی هوشمند خود تنظیمات قفل را مدیریت کرده و رمز آن را عوض کنید. در چنین حالتی فرد در داخل منزل زندانی می شود.

لذا کنترل از راه دور قفل هوشمند دلیلی بر محبوبیت بالای این نوع درب های ضد سرقت در بین کاربران شده است و امروزه تقاضای بسیار زیادی برای خرید دربهای ضد سرقت مشاهده می شود.

البته باید بگویم دربهای ضد سرقت که قابلیت قفل هوشمند را دارند ارزان نیستند و از قیمت بالایی برخوردار هستند. اما با توجه به ایمنی مناسب که در محل سکونت شما ایجاد می کنند، باید بگویم یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از ورود غیر مجاز هستند و برای اینکه به امنیت خود اهمیت میدهید، هزینه این درب را در نظر نگیرید و صرفاً امنیت تان را در نظر بگیرید. با چنین راهکاری شما از هرگونه دزدی و ورود غیرمجاز در امان خواهید بود.

مسیر های پشت بام

اصلی ترین مسیری که دزد ها به محل سکونت شما وارد می شوند، مسیر پشت بام می باشد. این مسیر می باید به صورت کاملا ایمن سازی شده و اگر راه روی برای ورود به پشت بام دارید، آن راه رو توسط درب فلزی یا حفاظ های محکم ایمن سازی شود تا از نفوذ هر گونه ورود غیرمجاز جلوگیری شود.

مسیر های پشت بام

همچنین بخوانید : نکات مهم در نقشه استاندارد خانه

خیلی از افراد از قفل های آویز برای درب های پشت بام استفاده می‌کنند که می‌تواند به راحتی این قفل ها باز شود. به همین منظور به هیچ عنوان از چنین قفل هایی برای درب های پشت آب استفاده نکنید و تا حد امکان از قفلهای کتابی که ایمنی بالاتری دارند استفاده کنید، تا ورود دزد را با مشکل روبرو کند.

ورود با پوشش غیر واقعی

 

خیلی از دزدها در پوشش فالگیر، پستچی یا سمساری وارد منزل شما می‌شوند و منزل را بررسی می‌کنند. اگر اجناس با ارزش در محل سکونت شما باشد، بعدا سراغ منزل شما می آیند و آن وسیله ی باارزش را دزدی خواهند کرد.

به همین خاطر از ورود این گونه افراد به محل سکونت خود جدا خودداری کنید و اگر با مقاومت فرد روبرو شدید از پلیس کمک بگیرید.

ورود با پوشش غیر واقعی

همچنین بخوانید : هدف از شیب بندی ساختمان چیست؟

افراد خدمتکار خانه

برخی از خانم ها برای کارهای شخصی خود از خدمتکار کمک می‌گیرند. اما توجه داشته باشید که این خدمتکار باید به اطلاعات شخصی خود را به صورت کامل در اختیار شما قرار دهد. شما باید بدانید که چه کسی را به منزل خود راه داده اید. برخی از دزدها در پوشش خدمتکار وارد منزل شما میشود و پس از اینکه دزدی خود را انجام دادند، دیگر نمی توانید آنها را شناسایی کنید. پس قبل از به خدمت گرفتن یک فرد برای کارهای شخصی منزل خود حتماً اطلاعات او را در سوابق پلیس بررسی کنید تا اگر فرد سابقه دار است مشخص شود.

نکته دیگر این است که اگر خدمتکار منزل شما مشکلی نداشته باشد، اما پس از مدتی با او به مشاجره برخوردید و او را اخراج کردید، حتما همه قفل ها را عوض کنید. چرا که فردی که قبلاً در محل سکونت شما رفت آمد داشته مطمئناً کلید دارد و اگر شما قفل ها را عوض نکنید به قصد و نیت انتقام وارد محل سکونت شما میشود و اشیا با ارزش را دزدی می کند. چرا که این فرد به خوبی دارد چه اشیائی در کدام قسمت منزل شما هستند و مستقیما به سراغ آنها خواهد رفت.

1-اولین روش پیشگیری از سرقت :درها و پنجره ها را قفل کنید.

باور کنید یا نه، درصد بسیار زیادی از سرقت ها از درب ها و پنجره ها انجام می شود. این به ما می گوید که بیشتر سارقان به دنبال دسترسی آسان هستند، بنابراین سعی کنید ورود به خانه خود را سخت تر کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار، بستن و قفل کردن درها و پنجره های خود قبل از رفتن (حتی اگر فقط یک بیرون رفتن با زمان کم باشد) و  یا قبل از رفتن به رختخواب است.

2-دومین روش پیشگیری از سرقت : در صورت نیاز قفل ها را عوض کنید.

وقتی به خانه، آپارتمان یا ویلای خود نقل مکان کردید، قفل ها را عوض کردید؟ اگر اینطور نیست، یک ثانیه وقت بگذارید و به این فکر کنید که چند نسخه از کلید شما می تواند ساخته و توزیع شده باشد. برای اطمینان از اینکه افراد غریبه نمی توانند با وجود درب قفل شده وارد خانه شما شوند، قفل ها را عوض کنید، یک پیچ و مهره نصب کنید و یک صفحه ضربه ای اضافه کنید - این اقلام را به راحتی می توانید در فروشگاه سایت آروان سازه خریداری کنید. همچنین ممکن است بخواهید به یک قفل هوشمند ارتقا دهید و امنیت را افزایش دهید.

3-سومین روش پیشگیری از سرقت : استفاده از حفاظ برای درب 

موسسه اطلاعات بیمه می گوید اگر دزد بیش از چهار یا پنج دقیقه طول بکشد تا وارد خانه شود، به جای دیگری می رود. و گزینه ای دیگیر انتخاب می کند بنابراین سعی کنید از حفاظ برای درب استفاده کنید و برای حفاظ قفل مناسب بگذارید تا باز شدن و وارد شدن به ساختمان زمان بیشتری از سارق بگیرد

4-چهارمین روش پیشگیری از سرقت : روشنایی قسمت های راهروها را بیشتر کنید

 با دانستن این نکته که بیشتر سارقان به خانه‌های دارای نور کافی وارد نمی شوند ، چراغ‌های فضای باز خود را بررسی کنید و به یاد داشته باشید که روشن‌تر بودن  فضاهای ساختمان برای امنیت شما بهتر است. آیا در کنار پارکینگ، راه روها و در پشتی خود چراغ دارید؟ در اطراف حیاط خود و در امتداد مسیرهای پیاده روی چراغ هست؟ وبرای راحتی شما، لامپ های هوشمند و  یا تایمرها و همچنین حسگرهای حرکتی را در نظر بگیرید. هنگامی که بیشتر اهمیت دارد، یک حسگر حرکت نور را روشن می کند، که  سارقان را ترس بیشتری پیدا میکنند.

 

 

جستجو
ویجت‌ها
آخرین مقالات
نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp