نکات مهم در نقشه استاندارد خانه

نوشته شده در 11 بهمن 1401
نکات مهم در نقشه استاندارد خانه

ممکن است یکی از افرادی باشید که تا به حال به منظور خریداری خانه به اماکن گوناگونی رفته باشید. زمانی که یه خانه های مختلفی در سراسر شهر سر می زنید متوجه می‌شوید که هر خانه دارای نقشه خاص خودش است بنابراین تا حد زیادی نقشه خانه در کارایی و زیبایی های آن تاثیرگذار است. به طور کلی از جمله ملاک های بسیار مهم پیش از خرید خانه و یا حتی ساخت آن نقشه خانه می باشد. زمانی که در رابطه با نقشه و همچنین طراحی های درونی آن صحبت می کنیم یعنی اینکه مکان قرارگیری آشپزخانه، حمام، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و غیره در کجا می باشد، همچنین نورگیری خانه یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در طراحی نقشه خانه می باشد.

به طور کلی یک خانه زمانی دارای نقشه استاندارد است که همه موارد را در زمان ساخت مد نظر قرار داده باشد و استانداردها و اصول های مربوط به ساخت خانه را رعایت کرده باشد. در اینجا می خواهیم شما را با نکات مهم در نقشه استاندارد خانه آشنا کنیم به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید تا پایان مقاله به خواندن مطلب بپردازید.

آشنایی با بخش های مختلف یک خانه

هر خانه معمولاً از چندین بخش تشکیل می شود به عنوان مثال ورودی، اتاق نشیمن، آشپزخانه، حمام، اتاق خواب، اتاق پذیرایی و غیره. به طور کلی هر یک از این بخش ها در واقع به طور منحصر به فردی طراحی می شوند و با توجه به نامی که برای خود گرفته اند در واقع عملکرد خود را نیز نشان می دهند؛ برای مثال می توان گفت برخی از خانه ها پیش از اینکه به هال وارد شوید دارای ورودی هستند اما ممکن است تمام خانه ها دارای ورودی نباشند. ورودی هر خانه معمولاً یک راهروی بسیار کوچک است که پیش از ورود به اتاق نشیمن ابتدا وارد آن می شوید.

زمانی که یک خانه را طراحی می کنند در واقع ورودی را به گونه ای می سازند که دسترسی زیادی به اتاق خواب، حمام و غیره ندارد و به عنوان یک راهرو از آن به خانه وارد می شوید. کارایی اصلی ورودی هر خانه ای می تواند این باشد در صورتی که شخص غریبه و یا مهمانی آمد مستقیم به حریم خصوصی ساکنان منزل راه پیدا نکند. ورودی هر خانه نباید دارای مساحت زیادی باشد اندازه ای که بتوان در آن آینه و جاکفشی قرارداد کفایت می‌کند. البته برخی از طراحان برای مهمان یک سرویس بهداشتی در این قسمت قرار می دهند که این موضوع از سوی برخی افراد مورد استقبال واقع شده است.

اندازه های استاندارد نقشه کشی

به طور کلی از مهمترین مواردی که در زمان نقشه کشی باید به صورت استاندارد اندازه گیری شود ابعاد پنجره، میزان ضخامت دیوار و انواع درب هایی که قرار است در منزل به کار گرفته شود می باشد. در رابطه با ابعاد پنجره ها باید بگوییم که به طور معمول پنجره هایی را باید برای منزل مورد استفاده قرار دهند که ابعاد آن ها بر اساس متراژ خانه به صورت استاندارد باشد.

اندازه های استاندارد نقشه کشی

حتما بخوانید : آموزش مرحله ای نصب درب ضد سرقت

این ابعاد ممکن است به صورت متفاوت در نظر گرفته شود. ممکن است یک شخصی دوست داشته باشد تا خانه اش نور زیادی داشته باشد و همچنین آن فضا نیازمند نور زیادی نیز باشد، به عنوان مثال اتاق پذیرایی و اتاق نشیمن از جمله مکان هایی است که نیاز به نور زیادی دارد. معمولاً برای این اتاق ها می توان از پنجره هایی استفاده کرد که یک و نیم تا دو متر است اما پنجره ای که برای اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد اندازه آن متفاوت است.

اغلب طراحان برای اتاق خواب پنجره هایی با اندازه یک متر و بیست سانت تا یک و نیم متر پیشنهاد می کنند که در واقع این ابعاد به صورت استاندارد بیان شده است و ممکن است برخی از افراد با توجه به سلیقه خود این اندازه ها را تغییر دهند.

ضخامت دیوار یکی دیگر از موارد قابل توجه در زمان نقشه کشی می باشد که بایستی حتماً اندازه آن به صورت استاندارد در نظر گرفته شود. به طور معمول ساختمان هایی که دارای اسکلت فلزی و یا اسکلت بتنی هستند ضخامت دیواره های آن به تقریباً ۲۰ سانتی متر می رسد اما این ضخامت در رابطه با ساختمان های ساخته شده با استفاده از آجر متفاوت است و این ابعاد به ۳۵ سانتی متر خواهد رسید.

زمانی که قصد ساختن خانه و ساختمانی را دارید حتماً باید به تمامی اجزای به کار رفته در آن دقت داشته باشید. یکی از این موارد استفاده از درب برای خانه همچون ورودی، اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی، حمام و غیره می باشد. توجه داشته باشید درب هایی که می توان از آن ها برای اتاق خواب استفاده کرد دارای ابعادی بین ۹۰ سانتی متر الی یک متر می باشد، اما برای سرویس بهداشتی از درب های کوچکتری استفاده می کنند که اندازه آن۸۰ تا ۸۵ سانتی متر است.

با توجه به اینکه برخی از افراد برای ورودی ساختمان از درب ضد سرقت استفاده می کنند اندازه استاندارد آن تقریباً یک مترو ده سانتی متر است اما اگر برای ورودی ساختمان از درب ضد سرقت استفاده نکنند این اندازه ها متغیر خواهد بود، بنابراین برای ورودی ساختمان از دربی استفاده می‌کنند که ابعاد آن از یک متر و ده سانت شروع می‌شود و تا ۱ متر و ۳۰ سانت ادامه دارد. این ابعاد با توجه به شرایط قرارگیری منزل و مساحت خانه می تواند متغیر باشد.

 

اندازه ها در پلان

پیش از اینکه به بررسی اندازه ها در پلان بپردازیم باید توضیح دهیم که پلان چیست؟ پلان همان نقشه ساختمانی است که به واسطه یک مهندس معمار طراحی و سپس برای پیمانکار توضیح داده می شود. به طور کلی در پلان به بیان همه جزئیات و اطلاعات فنی می پردازند. در حقیقت موارد دیگری را نیز در پلان مورد بررسی قرار می دهند که از جمله آن می‌توان به موقعیت مکانی ساختمان، طرح اصلی و سایر اطلاعات اشاره نمود.

به طور معمول تعداد افراد زیادی تلاش می‌ کنند تا نقشه ساختمانی خود را با استفاده از پلان انجام دهند و یک طراحی دو بعدی را انجام داده و سپس آن را عملی کنند.

زمانی که افراد به طراحی پلان می پردازند بایستی همه استانداردهایی که نیاز است را رعایت کنند و حتی کوچکترین اشتباهی رخ ندهد زیرا در زمان ایجاد سازه ممکن است مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد.

یکی از استانداردهای موجود در پلان که باید در زمان طراحی به آن توجه زیادی به خرج داد شناسایی و جانمایی محیط های گوناگون در پلان می باشد برای نمونه می توان گفت نباید اتاق خواب و حمام را به گونه ای طراحی کرد که درب آن ها به سمت اتاق نشیمن یا پذیرایی باز شود چرا که در چنین حالتی این مکان‌ها دیگر خصوصی نیستند؛ از همین رو نسبت به اندازه ها در پلان و جایگیری هریک از بخش های یک خانه باید توجه کافی داشت تا هیچگونه ایرادی در زمان ساخت خانه مشاهده نشود.

اندازه ها در پلان

بیشتر بخوانید : بهترین درب ضد سرقت چه ویژگی‌هایی دارد

اندازه استاندارد دیوار خانه

توجه داشته باشید همانگونه که پیش از این نیز بیان کردیم دیوار های ساختمان با توجه به سازه هایی که آن را می سازند ابعاد آن هم متفاوت است، برای نمونه می توان گفت دیوار هایی که اسکلت آن فلزی است معمولا با استفاده از آجر پوشش دهی می شوند و باید برای آن اندازه استاندارد در نظر گرفته شود. برای دیواره های داخلی خانه ۱۰ سانتی متر و برای دیواره های خارجی معمولاً از ابعاد ۲۰ سانتی متری استفاده می کنند. به طور کلی ابعاد دیواره هایی که برای آشپزخانه، اتاق خواب، راه پله ها و همچنین سرویس های بهداشتی در در نظر می گیرند به اندازه ۱۰ سانتی متر می باشد، بنابراین احتیاجی به گرفتن ابعاد ۲۰ سانتی متر نخواهد بود؛  لذا ساختمان هایی که با استفاده از اسکلت بتنی و فلزی برپا شده اند بسیار مستحکم بوده و از سوی عده زیادی استقبال شده است، زیرا طراحی آن آسان بوده و فضای به کار رفته در آن نیز برای طراحی داخلی نیز مناسب می باشد. در واقع این دیواره ها دارای عرض کوچکی هستند و این امر موجب طراحی ساده آن ها می گردد.

در نظر داشته باشید زمین هایی که دارای وسعت کمی هستند در صورتی که بطور فوق العاده‌ای طراحی شوند می‌توان آن را به یک ساختمان بسیار زیبا تبدیل نمود. زمانی که وسعت زمین کم هست بهتر است از اسکلت بتنی و یا فلزی برای ساخت ساختمان استفاده نمایید زیرا اگر اسکلت ساختمان آجری باشد میزان زیادی از زمین را دیواره ها خواهد گرفت و یک ساختمان کوچک برایتان به جا می گذارد.

در حالت کلی اسکلت های فلزی و بتنی با توجه به اینکه دیواره های خارجی دارای ۲۰ سانتی متر عرض و دیواره‌های به کار رفته در داخل ساختمان دارای ۱۰ سانتی متر است، بنابراین گزینه مناسب تری برای زمین هایی است که وسعت آن کم می باشد. در رابطه با نصب کمد دیواری هم باید بگوییم دیوار هایی که برای آن مدنظر قرار می دهند به طور معمول ۱۰ سانتی متر است و این ابعاد کم باعث می شود تا حجم زیادی از داخل خانه اشغال نشود.

نقشه استاندارد خانه

توجه داشته باشید یک نقشه زمانی برای خانه ای استاندارد است که برای ساکنان آن کارایی بسیار خوبی را در پی داشته باشد و به این صورت است که می‌توان نسبت به کیفیت و استاندارد بودن آن اطمینان حاصل نمود. گاهی اوقات برخی از افراد در گذشته به خریداری زمین پرداخته اند و اکنون تصمیم به ساخت آن کرده‌اند بنابراین زمین اولین مولفه برای ساخته خانه می باشد، به همین خاطر شما ممکن است با طراحی و پلان خانه آشنایی نداشته باشید پس باید کار را به یک کارفرما و یا مهندس نقشه کشی بسپارید. در چنین حالتی شخص کارفرما در رابطه با زمین نظر خود را بیان می کند و مهندس نقشه کشی نیز تلاش می‌کند تا بر اساس مساحت زمین نقشه ای را را طراحی کند که بیشترین بازخورد را از آن مشاهده نماید.

به‌طورمعمول نقشه ای که برای ساختمان طراحی می شود باید به صورت استاندارد و با رعایت قوانین و ضوابط شهرسازی پیش برود، بعنوان مثال برخی از افراد برای ساخت و ساز زمین جنوبی را انتخاب می کنند. به طور کلی زمین جنوبی برای آن دسته از افرادی گزینه مناسبی است که می‌ خواهند چندین واحد ساختمان به شکل مجزا بسازند، از سوی دیگر علاقه ندارند تا ساختمان های شمالی بر روی آن ها سایه افکند. در برخی از موارد به دلیل ایجاد امنیت بیشتر برای ساکنان، خریدار زمین تلاش می کند تا زمین جنوبی را مورد استفاده قرار دهد. تنها دلیلی که برخی از افراد در پی خریداری زمین شمالی هستند حیاط آن می‌باشد.

به طور کلی باید بگوییم زمین جنوبی به منظور ساخت و ساز ساختمان هایی به کار گرفته می شود که چند واحدی هستند. در زمان خرید زمین باید به تمامی این نکات توجه داشته باشید.

نقشه استاندارد خانه

بیشتر بخوانید :  اجزا درب ضد سرقت

نقشه استاندارد در رابطه با ساختمان های چند طبقه

به طور معمول در شهر های بزرگ ساختمان هایی با چند طبقه می سازند. یکی از دلایل مهم آن قیمت زیاد زمین ها می باشد، به همین خاطر سعی می‌کنند با گرفتن مجوز از سوی شهرداری به ساخت ساختمانی با چند طبقه بپردازند. غالباً اینکه یک ساختمان چند طبقه ساخته شود در شهر های کوچک و بزرگ مقوله کاملا متفاوت از هم می باشد؛ زیرا در شهرهای کوچک قیمت زمین ها خیلی بالا نبوده و معمولاً ساختمان هایی با تعداد طبقات زیاد نمی سازند اما به هر حال اکثر کارفرما ها تلاش می کنند تا ساختمان های چند طبقه بسازند.

اگرچه تصمیم نهایی کارفرما به پولی که قرار است خرج کند بستگی دارد اما به هر حال این قضیه خیلی از تمایل کارفرما کم نمی کند. در موارد زیادی دیده شده تا کارفرما بدون اینکه شرایط خود را به لحاظ اقتصادی مدنظر قرار دهد در پی ساخت ساختمان های چند طبقه بوده است و به همین خاطر در همان ابتدا پس از اینکه ساختمان را در گام های اولیه شروع به ساخت کرد آن را رها کرده و یا به فروش زمین خود می پردازد. اگر قصد خرید خانه و یا زمین را دارید حتما نسبت به نقشه طراحی شده آن و استانداردهای لازم اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی در نقشه استاندارد خانه

یکی از نکات مهم در نقشه استاندارد خانه مربوط به آشپزخانه هر خانه ای می باشد. با توجه به اینکه آشپزخانه جهت پخت و پز نیاز به رفت و آمد زیادی دارد بنابراین بسیار به چشم می آید و باید در طراحی آن توجه زیادی را به کار گرفت. طراحی آشپزخانه باید به گونه‌ای باشد که تمامی لوازم پخت و پز و سایر وسایل در آن به راحتی جا شود. در صورتی که آشپزخانه را بسیار کوچک و یا خیلی بزرگ در نظر بگیرند ممکن است این مسئله از سوی ساکنان منزل خوشایند نباشد به ویژه برای کسی که در خانه آشپزی می کند.

به طور کلی طراحی آشپزخانه بایستی به این شکل باشد که عملکرد یخچال، اجاق گاز و همچنین ظرفشویی و لباسشویی دچار اختلال نشود؛ چراکه این چند مورد از حیاتی ترین و پرکاربرد ترین وسایل مورد استفاده در آشپزخانه می باشد، بنابراین باید نسبت به طراحی نقشه آشپزخانه نیز حساسیت های لازم را به خرج دهید تا بتوانید یک خانه منحصر به فرد داشته باشید.

 

جستجو
ویجت‌ها
آخرین مقالات
نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp