مهم ترین اقدامات ایمنی در برابر آتش سوزی در ساختمان ها

نوشته شده در 12 مهر 1401
مهم ترین اقدامات ایمنی در برابر آتش سوزی در ساختمان ها

یکی از مهمترین آموزش هایی که از دوران کودکی باید ببینیم این است که چگونه از آتش سوزی در مواردی که منجر به آتش‌سوزی میشود پیشگیری کنیم.

به همین خاطر می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان میباشد. پس قبل از اینکه آتش سوزی اتفاق بیفتد می بایست هم شما آموزش‌ های لازم را ببینید و هم به فرزندان خود آموزش های کامل را در پیشگیری از این اتفاق بدهید.

در طی این مقاله به صورت جامع آموزش داده شده است که چه مواردی را باید انجام دهید و چه مواردی را نباید انجام دهید تا از خطر آتش سوزی در امان بمانید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در ادامه ۷ مورد که برای پیشگیری از آتش سوزی بیان شده است را به صورت کامل توضیح می دهیم.

مهمترین موارد ایمنی در برابر آتش سوزی

قابلیت دسترسی

به کپسول های آتش نشانی و جعبه ی کمکهای اولیه باید دسترسی مناسبی داشت. ممکن است آتش سوزی اتفاق بیفتد و نمی‌توان این موضوع را منکر شد. ولی باید دسترسی راحتی به کپسول های آتش نشانی داشته باشید تا در سریعترین زمان ممکن حریق را کنترل کنید.

مهمترین نکته در کپسول آتش نشانی و جعبه ی کمکهای اولیه این است که تمامی اعضایی که در ساختمان شما یا محیط اداری شما فعالیت می کنند، طرز استفاده از این ابزار را بداند. تا در صورت مشکل هر کدام از این افراد بتوانند به سرعت اقدام به خاموش کردن آتش کنند.

دفع زباله ها

همچنین بخوانید : باز کردن درب ضد سرقت بدون کلید

نظم

نامنظم بودن محل سکونت یا محیط اداری می تواند یکی از عوامل اصلی آتش سوزی باشد.

چرا که عدم دسترسی به هر نوع وسیله ای که برای اطفای حریق در نظر گرفته اید را ایجاد می کند. فرض کنید کپسول آتش نشانی در یک اتاقی باشد که آن اتاق نظم مناسبی ندارد و میز های زیادی در مسیر شما قرار دارند. زمانی که آتش سوزی اتفاق بیفتد و شما بخواهید به کپسولهای آتش نشانی دسترسی پیدا کنید، نامنظم بودن اتاق می‌تواند به افزایش آتش‌ سوزی و خسارات مالی و جانی بسیار تاثیر گذار باشد. پس کپسول آتش نشانی و جعبه ی کمکهای اولیه را در مکانی قرار دهید که هم نظم محیط دچار مشکل نشود و هم به سرعت بتوانید به این ابزار اطفاء حریق دسترسی پیدا کنید.

دفع زباله ها

 

در صورتی که در یک محیط کارگاهی، تولید لباس، یا یک کارخانه صنعتی فعالیت می کنید، مواد اشتغالزای زیادی اطراف شما هستند.

برخی از این مواد اشتعال زا، پارچه هایی می باشند که روغنی هستند یا از جنس پلی استر می باشند. این نوع مواد قابلیت حریق بالایی دارند و در کسری از ثانیه می توانند و اتفاقات ناگواری را رقم بزند.

 

برای اینکه از آتش سوزی محیط صنعتی خود جلوگیری کنید، این نوع زباله ها را می بایست سطل های زباله فلزی قرار دهید. برای ایمنی بیشتر پس از قرار دادن این زباله ها در درب های فلزی، درب این سطح زباله را ببندید تا در صورتی که حریق اتفاق افتاد، آتش از همان سطل زباله خارج نشود.

نکته مهم این است که پس از قرار دادن این مواد اشتعال زا در سطح زباله به سرعت آنها را از محیط صنعتی یا تولیدی های پارچه خارج کنید تا اتفاق ناگواری نیفتد.

سرویس کاری های دوره ای در کارخانه های صنعتی و تولیدی ها

کارگاه های صنعتی همواره دستگاههایی دارد که برای تولیدات مواد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها می بایست به صورت دوره‌ ای سرویس شوند تا هرگونه اتصالاتی که ناقص شده است یا عیبی که در دستگاه وجود دارد برطرف شود. در صورت عدم سرویس کاری دوره ه ای منظم این اتصالات می توانند مهمترین عامل در ایجاد حریق در محیط های صنعتی باشند.

همچنین کپسول های آتش نشانی نیز دارای یک سری نکات ایمنی هستند. 

این نکات ایمنی عبارتند از:

 شارژ دوره ای کپسول، قرار دادن ضامن در قسمت مناسب کپسول و کشیدن آن در زمان به وجود آمدن حریق، می تواند از جمله موضوعااتی باشد که در زمان سرویس کاری باید به آنها توجه کنید. اگر شارژ کپسول تمام شده باشد در زمان حریق میتواند اتفاقات ناگوار را ایجاد کند. پس به سرویس کاری های دستگاه های صنعتی و رفع مشکلات برق و قطعات آن و همچنین به سرویس کاری های دوره ای کپسول آتش نشانی دقت ویژه‌ ای داشته باشید.

مواد شیمیایی

محیطی که مواد شیمیایی در آن استفاده زیادی دارد، دارای خطر بسیار بالایی در ایجاد حریق است. به همین منظور ایمنی و بالا بردن سطح کیفی ایمنی در این محیط می تواند امری تاثیر گذار در جلوگیری از آتش سوزی باشد.

یکی از تاثیرگذارترین عوامل در جلوگیری از حریق در چنین محیطهایی، این است که تهویه در مکان های مناسب قرار داشته باشد. با این کار مواد آلوده و شیمیایی به بیرون هدایت میشوند و در صورت ایجاد حریق همین تهویه می تواند بار خسارت را کمتر کند.

همچنین جابجا کردن مواد شیمیایی نیز دارای نکات بسیار زیادی می باشد. این مواد با توجه به قدرت آتش سوزی بالایی که دارند، در زمان جابجایی می بایست دقت زیادی داشت و مراقب بود که این مواد شیمیایی بر روی زمین نیفتند با یکدیگر ترکیب نشود. چرا که برخی از این مواد شیمیایی در صورت ترکیب با سایر مواد قدرت اشتعال زایی بیشتری خواهند داشت.

دور بودن افراد سیگاری از مواد اشتعال زا

 

یکی از موارد تاثیر گذار در آتش‌سوزی، این است که افراد سیگاری در هر مکانی که تمایل دارند سیگار میکشند. این عامل باعث میشود که اگر در محیط های اداری یا محیط های شیمیایی قرار دارید، در کسری از ثانیه آتش‌سوزی رخ می‌دهد. به همین منظور می بایست مکان‌هایی را آماده کنید تا افرادی که تمایل به سیگار کشیدن دارند، در آن محیط ایمن این کار را انجام دهند. یا از این افراد بخواهید قبل از اینکه به محیط کار وارد شوند، سیگار خود را خاموش کرده و دیگر دخانیات مصرف نکند.

دور بودن افراد سیگاری از مواد اشتعال زا

همچنین بخوانید : نحوه نصب درب حیاط

پس از آتش سوزی چه کارهایی باید انجام دهیم

نکات تاثیر گذاری که در مقابله با آتش سوزی وجود دارد این است که در ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید، با آتش نشانی تماس بگیرید و اگر نمی توانید به کمک کپسول آتش نشانی حریر را خاموش کنید، از راه های اضطراری خارج شوید. اگر در محیط های اداری یا آپارتمانی سکونت دارید اطلاع یافتن از راه های خروج امری بسیار مهم می باشد. پس قبل از اینکه با آتش سوزی مواجه شوید، از تمام راه های اضطراری و پله های فرار اطلاع حاصل کنید تا در زمان خطر دچار سردرگمی و مشکل نشوید.

استفاده از کابل های ضعیف در محیط های صنعتی

محیط های صنعتی دستگاه های قدرتمندی دارند که باید جریان برق قوی به این دستگاه وارد شود تا این دستگاه ها بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند. برای اینکه این جریان برق قوی را به این دستگاه انتقال دهید می بایست از کابل های قدرتمندی استفاده کنید که مخصوص انتقال برق به این دستگاه ها می باشند. در صورتی که از کابل های نازک و غیر استاندارد یا سیم های برق معمولی برای این انتقال برق استفاده کنید، این سیم‌ها فشار بار زیادی را تحمل می کنند و در اثر این تحمل فشار حرارت زیادی را تولید می کنند. همین حرارت زیاد از مهمترین عواملی است که در محیط های صنعتی آتش سوزی ایجاد میکنند. امروزه نیز برخی موارد مشاهده شده است که در محیط های صنعتی همین سیم های برق نازک آتش سوزی را ایجاد کرده اند.

مطالعه ی اطلاعات روی برچسب محصولات

نگهداری مواد شیمیایی می تواند شرایط نگهداری خاصی و مشخص داشته باشد. برخی از شرایط نگهداری در شرایط سرد و برخی از مواد شیمیایی همچون رنگ ها می بایست در محیطی باشند که رفت و آمد هوا جریان مناسبی داشته باشد. به همین منظور از اطلاعات برچسب روی محصول را به خوبی مطالعه کنید و نکات نگهداری آنها را به خوبی رعایت کنید. عموماً اکثر مواد شیمیایی شرایط نگهداری یکسانی دارند. یعنی باید در مکانی باشد که جریان هوا مناسب باشد و تهویه مناسب نیز فراهم باشد. اما باز هم اگر این اطلاعات و دستورات روی محصول را مطالعه نکنید، می تواند مشکلاتی را از جمله انفجار و آتش‌ سوزی را رقم بزند.

نجات از راهرویی که آتش گرفته

 

در صورتی که در راهرو خانه و محل اداری خود گیر افتاده اید و آتش شما را احاطه کرده است، برای این که بتوانید از این آتش نجات پیدا کنید در ابتدا می بایست پایین تر از سطح آتش باشید. به دلیل اینکه دود و هوای آلوده به طرف بالا می روند و شما هر چقدر ارتفاع کمتری نسبت به سطح زمین داشته باشید بهتر می توانید تنفس کنید و در چنین شرایطی راحت تر می توانید تصمیم گیری کنید که به کدام سمت فرار کنید و از آتش نجات پیدا کنید.

 

معمولاً تصور می‌شود که ویژگی‌های ایمنی آتش‌ سوزی  ساختمان‌ها صرفاً فیزیکی هستند، مانند تجهیزات آبپاش آتش نشانی، اعلام حریق و کپسول‌های آتش‌نشانی، اما اینها اقدامات ایمنی آتش‌سوزی هستند که فقط در هنگام آتش‌سوزی کار می‌کنند. در حالی که اقدامات دیگری برای پیشگیری از آتش سوزی ساختمان مهم هستند، اقدامات ایمنی و پیشگیری از آتش سوزی وجود دارد که صرفا فیزیکی نیستند.

نجات از راهرویی که آتش گرفته

همچنین بخوانید : هدف از شیب بندی ساختمان چیست؟

اهمیت ایمنی در برابر آتش در ساختمان ها باید جدی گرفته شود. اگر مطمئن نیستید که مهم‌ترین اقدامات ایمنی آتش‌سوزی برای پیشگیری در ساختمان و مکان های تجاری برای پیشگیری  چیست باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • دسترسی به ساختمان و مسیرهای تخلیه اضطراری
  • علائم خروج ایمنی آتش نشانی و تجهیزات اعلام حریق را نصب کنید
  • بازرسی و نگهداری پیشگیرانه برای مورادی که امکان ایجاد حریق دارند
  • آموزش خود و نزدیکان برای پیشگیری از آتش سوزی و اقدامات ایمنی
  • راه های ارتباطی با آتش نشان و شماره تماس را بدانید

اقدامات ایمنی و پیشگیری از آتش سوزی در ساختمان ها

1-دسترسی به ساختمان و مسیرهای تخلیه اضطراری


فضاهای باز در ساختمان ها یکی از ضروری ترین اقدامات ایمنی آتش سوزی برای پیشگیری و مدیریت حریق است. بنابراین ساکنان باید بتوانند از مسیرهای تخلیه اضطراری برای خارج شدن آسان و استفاده کنند.

اطمینان حاصل کنید که امکانات شما دارای درهای ضد حریق، درهای سقفی، و سایر درهای بیرونی، راهروها، مسیرها، راه پله ها، پنجره ها و مناطق بیرونی مانند مسیرهای شیر آتش نشانی هست. این مناطق را نمی توان با هیچ چیز مسدود کرد. با این کار، یکی از حیاتی ترین ویژگی های ایمنی آتش در ساختمان ها را پوشش می دهید.

 

2-علائم خروج ایمنی آتش نشانی و اعلام حریق

همان‌قدر که خروجی اضطراری برای ایمنی آتش‌سوزی مهم هستند، یافتن راه‌های خروجی برای افراد یک اقدام ایمنی به همان اندازه مهم در ساختمان‌های شماست. علائم خروج باید به راحتی دیده شود، حتی در صورت قطع برق. علائم خروج باید روشن و مشخص باشد.

سیستم های اعلام حریق در هنگام آتش سوزی یا سایر شرایط اضطراری همراه شروع به کار می کنند. این سیستم های پیشگیری از حریق در ساختمان ها باید همیشه و در 100 درصد مواقع کار کند که اگر آتش سوزی ایجاد شد یا علایمی مانند گاز در هوا پخش شد شروع به کار کند

3-بازرسی و نگهداری پیشگیرانه برای مورادی که امکان ایجاد حریق دارند

مراقبت از زندگی ساکنان ساختمان شما اولویت شماره یک برای شماست. از آنجایی که واقعا نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که چه زمانی آتش‌سوزی ممکن است جان آن‌ها را تهدید کند، بازرسی‌های پیشگیرانه از  سیستم های معیوب برای جلوگیری از آتش سوزی است که ممکن است در صورت نیاز به درستی عمل نکند. مثال واضح آتش سوزی ساختمان پلاسکو هست که خسارات جانی و مالی زیادی را در پی داشت که به راحتی می شد جلوگیری کرد

4-آموزش خود و نزدیکان برای پیشگیری از آتش سوزی و اقدامات ایمنی

یکی از دلایل رایج آتش سوزی خطای انسانی است. این می تواند به صورت سهل انگاری، حوادث ناگوار تصادفی، استفاده نادرست از تجهیزات، یا عدم آموزش ایمنی آتش نشانی باشد.

گام اولیه برای محافظت از ساختما و ساکنان آن‌ها در برابر آتش سوزی، آموزش کسانی که در آنجا سکونت دارند مخصوصا کودکان و نوجوانان در مورد علل آتش‌سوزی، و همچنین آموزش نحوه استفاده از کپسول‌های آتش نشانی برای کسانی که توانایی استفاده از آن را دارند

 

5-راه های ارتباطی با آتش نشان و شماره تماس را بدانید

مورد دیگری که بسیار مهم هست این هست که شماره و راه های ارتباطی آتش نشان را بدانید و در اولین فرصت آنها را در جریان قرار دهید . این مهم را باید به افرادی که سکونت دارد هم آموزش دهید.

سخن پایانی

 

مطمئنا مهمترین عامل در پیشگیری از هر نوع آتش سوزی و اتفاقات ناگوار دیگر، آموزش دیدن می تواند مهمترین عامل در پیشگیری از این اتفاقات باشد. آموزش‌های همچون استفاده از کپسول آتش نشانی، مقابله با آتش در صورتی که در یک اتاق گیر افتادید و دانستن راه های فرار می تواند از مهمترین عوامل در زمان آتش سوزی باشد.

سخن پایانی در ایمنی آتش سوزی

همچنین بخوانید : بهترین درب ضد سرقت چه ویژگی‌هایی دارد

همچنین شما باید اطلاعات کامل و جامع در مورد محیط کار خود داشته باشید. به عنوان مثال اگر در محیط هایی کار میکنید که از مواد شیمیایی استفاده میشود، می بایست با تمام این مواد شیمیایی آشنایی داشته باشید و بدانید در صورت ترکیب شدن چه اتفاقی برای آن ماده شیمیایی می‌افتد. اگر در یک محیط صنعتی کار میکنید از جریان برق، سرویس کاری های دورهای دستگاه اطمینان حاصل کنید. جریان برق قوی نیازمند کابل های فشار قوی می باشد و اگر از کابلهای ضعیف استفاده کنید، همین امر می تواند عاملی بر آتش سوزی باشد.

جستجو
ویجت‌ها
آخرین مقالات
نیـاز به مشاوره داریــد ؟
همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید !
Whatsapp